Inloggen

Groepswandelvakanties in Portugal
Wandelkaarten Wandelzoekpagina

Kootwijkerzand

In de loop van de jaren zijn er NS-wandeltochten bijgekomen, maar ook (geruisloos) verdwenen. Een regelmaat die niet altijd afgedwongen werd door de asfaltering van het landschap. De afgedankte wandelingen zijn vaak nog prima te lopen. Ze hebben dan ook een plek gevonden op Wandelzoekpagina.

De routebeschrijving is niet altijd meer kloppend: de markering wordt niet meer onderhouden en herkenbare punten zijn wellicht verdwenen. Ook de informatie over bus en trein, openingstijden van horeca en adressen van organisaties kloppen wellicht niet meer. De beschrijving is namelijk letterlijk overgenomen.

Wandelzoekpagina, Wandelnet noch NS zijn verantwoordelijk voor de juistheid van de routebeschrijving.

Veel wandelplezier.

7 reacties

Inleiding
In samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen heeft de Stichting Lange-Afstand-Wandelpaden (LAW) een programma opgezet, waarbij u kunt wandelen van station naar station. De meeste van deze wandelingen voeren langs LAW’s. Uit het pakket NS-wandelingen van 1990 is echter een beperkt aantal wandelingen gehandhaafd, waaronder de route door het Kootwijkerzand.
De wandeling voert u door de boswachterij Kootwijk en Garderen van Staatsbosbeheer, dat bij de totstandkoming van deze wandeling haar medewerking heeft verleend. De wandeling heeft een lengte van circa 16 km. Aan het einde van uw tocht komt u weer terug bij het beginpunt. Het gebied bestaat uit bossen, heidevelden en zandverstuivingen in een natuurlijke afwisseling. U loopt door heuvelachtig bosgebied en een klein stuk over de zandverstuiving, waar u geen paden zult aantreffen; u loopt daar door het zand. Laat geen afval achter en houd de hond aan de lijn.

Café-restaurants onderweg
Langs de route is alleen aan het begin van de wandeling een café-restaurant gelegen, waar u bij terugkomst uiteraard ook terecht kunt. Door halverwege bij Kootwijk iets van de route af te wijken kunt u in het dorp een café-restaurant bezoeken.

Routebeschrijving
De beschrijving van de wandeling is in kleine stukken opgesplitst. Deze stukjes worden met wit-rode blokjes aangegeven. Tussen de routebeschrijving door leest u extra informatie over bezienswaardigheden, natuur, landschap en horeca. Deze informatie is cursief gedrukt en wordt met nummers aangeduid. De nummers in de tekst vindt u terug op het kaartje.

Markering van de route
De route wordt aangegeven door paaltjes met oranje kop. Afwezigheid van paaltjes betekent: rechtuit, weg vervolgen. Leest u de routebeschrijving nauwkeurig; de paaltjes zijn bedoeld als ondersteuning van de routebeschrijving.

Openbaar vervoer
Vanaf het busstation in Apeldoorn (bij het NS-station) neemt u lijn 102 (richting Amersfoort) of lijn 104 (richting Harderwijk) van de VAD. De bus rijdt maandag tot en met zaterdag 1 maal per uur. Op zondag wordt op deze lijnen slechts 1 maal per 2 uur gereden. U stapt uit bij bushalte ‘Kruispunt Nieuw-Millingen’ (4 zones). Aan het einde van de wandeling neemt u een van beide buslijnen weer terug naar station Apeldoorn. Voor meer informatie over de dienstregeling belt u naar VAD, 055-765576.

Beschrijving van de wandeling

Wanneer u de bus uitstapt ziet u even voor de verkeerslichten het café-restaurant Milligenhof (geopend vanaf 9.30 uur; van 1 december t/m 28 februari gesloten op maandag). U gaat richting kruispunt, steekt de Amersfoortseweg over en wandelt langs het fietspad richting Kootwijk. Na 300 m slaat u linksaf en direct daarna rechtsaf bij de handwijzer van Staatsbosbeheer. U volgt het pad dat parallel aan de autoweg loopt.
Aan het einde van dit pad gaat u linksaf en volgt het brede bospad tot aan de viersprong; hier rechtsaf. Circa 200 m voorbij de volgende viersprong slaat u linksaf. Wanneer u een T-kruising bereikt gaat u weer linksaf (u wandelt onder de hoogspanningskabels door) en volgt deze weg tot de afsluitboom, waar u rechtsaf gaat. Blijf deze weg volgen (passeer afsluitboom) tot aan een driesprong waar u linksaf slaat. Na circa 200 m rechtsaf. Het pad voert over een heuveltje en komt uit bij natuurreservaat Kootwijkerveen. U neemt de weg naar links en volgt deze langs het natuurreservaat. (1) Kootwijkerveen werd ook wel Ammerveen genoemd. Vroeger ontsprong op deze plaats een beek, genaamd de Houtbeek. Het Kootwijkerveen is rijk aan flora en fauna en een geliefde plek voor het wild, dat hier komt eten en drinken. Aan het eind van het Kootwijkerveen (bij vijfsprong) draait de weg even naar rechts. Na deze korte draai rechtdoor (de route met gele koppen gaat op dit punt rechtsaf). Aan het einde van het pad gaat u linksaf en aan het einde van dit pad rechtsaf. U wandelt via een brug over de autosnelweg Apeldoorn – Amersfoort en volgt deze weg tot u een onbewaakte overweg passeert (kijk goed uit!). Passeer een wildrooster, blijf de weg volgen en kruis een brede grindweg. Ongeveer 75 m voorbij de kruising rechtsaf. U komt uit op een brede zandweg, slaat hier rechtsaf en na circa 150 m linksaf. Bij een T-kruising rechtsaf. U blijft deze weg volgen, die op een gegeven moment even naar rechts, dan direct weer naar links buigt. U vervolgt deze weg, wandelt onder de hoogspanningskabels door en passeert een afsluitboom. U kruist de brede grindweg met fietspad en slaat 15 m daarna linksaf. De route is hier moeilijk te beschrijven, dus let vooral goed op de oranje palen. U loopt hier over korstmos, borstelgras en heide. U komt uit op een zandweg (evenwijdig aan hoogspanningskabels) met links het Kootwijkerzand. (2) De zandverstuivingen van het Kootwijkerzand zijn de grootste in deze vorm in West-Europa (circa 650 ha). De zandverstuivingen op de Veluwe zijn overblijfselen van wat vroeger met recht een milieuramp mocht heten. De boeren, die heideplaggen afstaken als strooisel voor hun schapenstallen, groeven soms zo diep, dat het zand vrijkwam. Als de wind daar vat op kreeg stoof het naar alle kanten en zo’n stuifzand breidde zich razendsnel uit. De stuifzanden waren een ware plaag voor de Veluwse bevolking, omdat weilanden, akkers, drinkputten en zelfs hele nederzettingen werden ondergestoven. In het Kootwijkerzand zijn overblijfselen gevonden van het oude dorp Kootwijk, dat daar tot de vroege Middeleeuwen heeft gelegen. Pas aan het eind van de vorige eeuw, toen ook de heidevelden werden ontgonnen, pakte men de stuifzanden op grote schaal aan. Hiervoor werd in 1899 Staatsbosbeheer opgericht. De stuifzanden werden beplant met grove den, een van de weinige boomsoorten die in het verstoorde bodemprofiel wilde groeien en met zijn wortels het zand vasthield. Enkele grote zandverstuivingen zijn echter behouden gebleven als natuurgebied. Het is een bijzonder boeiend landschap dat onder invloed van de wind steeds verandert. Als het hard heeft gewaaid ziet het er heel anders uit dan daarvoor. U blijft de zandweg volgen en passeert na verloop van tijd een picknickplaats. Als u, na enkele kilometers, de hoogspanningsmasten bereikt, slaat u rechtsaf. Bij de brede zandweg (met fietspad) schuin oversteken en het bospad inslaan. Op de splitsing houdt u rechts aan en wandelt bij de kruising rechtdoor langs de boswachterswoning. (3) U loopt door het oudste door Staatsbosbeheer geplante bos (De Grote Vogelzang, 1900-1903). Bij de brede zandweg slaat u linksaf en kruist de asfaltweg. Indien u in Kootwijk een rustpauze wilt nemen gaat u rechtsaf via de asfaltweg naar het dorp (ongeveer 15 minuten lopen). (4) Kootwijk is een pittoresk dorpje met de kerk en de put op de brink als middelpunt. Het dorp telt thans ongeveer 250 inwoners en is daarmee het kleinste dorp op de Veluwe. De geschiedenis van Kootwijk is nauw verbonden met het stuifzand. Tot ver in deze eeuw was het dorp slechts moeizaam bereikbaar via enkele karrensporen. De naam ‘Kootwijk’ wordt herleid tot het Engelse woord ‘cote’ (schaapskooi).
In het dorp vindt u café-restaurant De Brinkhof (dagelijks geopend, behalve maandag in de periode 1/10 – 1/4) en café-restaurant ’t Hilletje (dagelijks geopend).
Volg na het oversteken van de asfaltweg (informatiebord boswachterij Kootwijk) de brede laan met aan beide zijden grote Douglas sparren (Boswachter van Ernstweg). Ga bij de laatste Douglas bomen rechtsaf. Wanneer u bij een driesprong komt houdt u links aan, vervolgens kruist u een brede zandweg en wandelt door een brede laan. Aan het eind van deze boslaan bereikt u een zandweg met fietspad. U steekt hier schuin naar links over en gaat het bospad in. U kruist een brede zandweg en gaat bij een T-splitsing rechtsaf. Zodra u bij een volgende zandweg komt slaat u linksaf. Ruiterpad kruisen. U bereikt een T-kruising (fietspad) en gaat hier rechtsaf. Fietspad volgen (bocht naar links) langs paddestoel 21925. U passeert een onbewaakte overgang (kijk goed uit) en gaat over de spoorwegovergang direct naar links. U volgt de zandweg parallel aan de spoorlijn; de zandweg gaat later in een wandelpad over. Bij de eerste zijweg rechtsaf via tunnels onder de autosnelweg door. U passeert een wildrooster. De klinkerweg gaat weer over in een zandweg. Deze weg vervolgen tot voorbij een picknickplaats. Eerste bospad naar rechts inslaan. Bij de Y-splitsing schuin rechts aanhouden en een kronkelig bospad volgen, waarbij u circa 50 m verder bij de volgende Y-splitsing links aanhoudt. Ruiterpad oversteken en het pad vervolgen. Aan het einde rechtsaf fietspad volgen. (5) De zandverstuivingen in dit gebied zijn begroeid met kraaiheide en hier en daar jeneverbesstruiken. Tevens zult u langs het nog resterende deel van de route hier en daar ronde betonnen vogeldrinkbakken ontdekken. Bij paddestoel 22493, picknickplaats en informatiebord rechtdoor het fietspad volgen (Houtvester Sissinghpad). U gaat de eerste weg vóór een heideveld linksaf. Ruiterpad oversteken en het pad volgen. Bij gras- en bouwland (viersprong) gaat u rechtsaf en bij een T-splitsing rechtdoor het bos in. Breed zandpad oversteken en bij een picknickbank linksaf. Weg vervolgen tot een T-splitsing en rechtsaf slaan. U volgt dit pad tot aan de geasfalteerde weg. Neem het paadje aan de overzijde van de asfaltweg en volg dit naar links tot aan het beginpunt van de wandelroute. U neemt het fietspad langs de weg om bij de bushalte op de Amersfoortseweg te komen. Meer informatie?
De Stichting Lange-Afstand-Wandelpaden (LAW) coördineert alle activiteiten met betrekking tot het lange-afstand-wandelen in Nederland. Binnen de stichting werken acht organisaties samen. Wilt u meer informatie, of heeft u opmerkingen over deze wandeling, schrijft u dan naar: Stichting LAW, Postbus 433, 3440 AK Nieuwegein.

Wandelprogramma
Het wandelprogramma bestaat uit ruim 30 wandelingen verspreid over heel Nederland. Onderstaand wordt een aantal wandelingen in Gelderland en omgeving genoemd. Meer informatie over deze en andere wandelingen vindt u in Er-op-Uit!

wandeling beginstation afstand
19 Hulshortsterzand Harderwijk 15 km
33 Bekendelle Winterswijk 18 km

Uitgave 1991

Deel deze pagina met je vrienden!