Fraaie duin-, polder- en strandwandeling op Terschelling

Home » Nederland » Fraaie duin-, polder- en strandwandeling op Terschelling

Wij komen al ruim 30 jaar bijzonder graag op Terschelling. Alhoewel we altijd lekker actief zijn op het eiland, komen we er volledig tot rust. Heerlijk genieten van de duinen en bossen, het wad, en de mooie, lege stranden. Daarbij eindigt menige fietstocht halverwege bij een gezellig strandpaviljoen. In de luwte achter het glas met uitzicht op zee, trakteren we onszelf dan op een natje en een droogje. Het is het type ‘weekendje weg’ waar we maar al te goed aan kunnen wennen.

Begin juni waren we opnieuw voor een weekend op Terschelling te vinden. Er stond veel op het programma. Natuurlijk weer wat fietstochten en bezoek aan strandpaviljoens. Maar ook de deelname aan een bijzonder interessante eco-tour met elektrische aangedreven buggy’s. Maar minstens zo indrukwekkend was onze wandeling die we er maakten. Variatie troef want we deden zowel de duinen, het strand, de bossen, de polders en de dijk aan het wad aan. Verblijf je tijdens een weekend naar Terschelling in de omgeving van Midsland? Dan mag deze wandeling beslist niet aan je bezoek ontbreken!

Schapen op de dijk bij het wad

Begin van onze wandeling vanuit Midsland

Ons huisje in Midsland-Noord ligt precies in het midden van de ruime lus van de route. We moeten dan ook nog een eindje wandelen voordat we de route kunnen oppakken. Het belooft gelukkig een mooie, zonnige dag te worden. Wel staat er een redelijk ferm briesje maar die zorgt voor aangename verkoeling. Bij het markante oriëntatiepunt ET10 slaan we rechtsaf de Heereweg in en volgen deze richting Midsland aan Zee.

We zijn op dit moment nog de enige wandelaars. We genieten in stilte van de ontwakende natuur om ons heen. Enkele hazen in het heidelandschap vinden ons echter toch te luidruchtig. Ze kiezen verschrikt het hazenpad. Even later bereiken we Midsland aan Zee. Tegen en bovenop de tamelijk hoge duin richting de strandopgang, staan de meest prachtige vakantiewoningen. Het lijkt ons eigenlijk wel wat: zo’n mooi huisje met rieten dak in een meer dan idyllisch landschap!

Vanaf hier pakken we de wandeling op. Maar dan wel in tegengestelde richting als aangegeven in de routebeschrijving. De gps-route die we vooraf op ons mobieltje hebben gedownload zal ons de weg wijzen. We beklimmen de duin en staan minstens een paar minuten genietend stil op de top. Onder ons ligt strandpaviljoen De Branding. Daar achter zien we een volledig leeg, maagdelijk wit zandstrand. Wat is het weer fijn om bij de zee te zijn!

Strandopgang bij Midsland aan Zee

Via het strand naar de natte duinvalleien van West aan Zee

We passeren het strandpaviljoen en lopen richting de zee. Het is laagwater op het op één-na-breedste strand van West-Europa. Het duurt dan ook even voor we bij de branding zijn. Hier volgen we de eblijn tot we uitkomen bij de volgende strandopgang. We zijn aangekomen in West aan Zee. Eigenlijk hebben we wel trek in een kopje koffie bij het grote strandpaviljoen. Maar het paviljoen West aan Zee is op dit vroege uur nog niet geopend.

We beklimmen de hoge duin bij het paviljoen. De zon heeft inmiddels flink aan kracht gewonnen. De eerste strandgasten zien we hun fiets op de grote fietsenstalling parkeren. Met goed gevulde strandtassen lopen ze vervolgens opgewekt de duin af naar het strand. We passeren het grote hotel Paal 8 en komen uit op een t-splitsing. Aan het fietspad parallel aan de Badweg ligt een uitzichtpunt. Beneden ons zien we de Badhuiskuil liggen, de historische proeftuin van natuurontwikkeling in Nederland.

De badhuiskuil was vroeger een ondergelopen duinvallei waaruit zand gewonnen werd voor de aanleg van een dijk. Natuuronderzoeker Victor Westhoff zorgde er voor dat de rijke variatie in de natuur weer terugkwam. Eind vorige eeuw waren alle zeldzame plantensoorten echter verdwenen. De kuil was bijna volledig dichtgegroeid. Maar Staatsbosbeheer bewees daarna dat de mens prima in staat is de natuur goed te beheren. Tot aan de schone zandlaag werd alles uitgegraven. Binnen tien jaar tijd kwamen de zeldzame plantensoorten weer terug. Samen met duizenden vogels genieten wij er van het eindresultaat. Het uitzicht op het duinmeer is meer dan prachtig!

Uitzicht op duinvallei

Van West aan Zee naar uitzichtpunt Midsland-Noord

De proeftuin van de badhuiskuil is sindsdien het grote voorbeeld voor de overige (natte) duinvalleien. In enkele van die valleien zien we lelijke afwateringsbuizen liggen. Een informatiebord licht toe dat hiermee de exoot watercrassula uit het prachtige duingebied wordt verbannen. Dit gebeurt op ingenieuze wijze met zo weinig mogelijk invloed op de inheemse natuur. Zo wordt het weggepompte water niet volledig afgevoerd maar via infiltratie aan het grondwater toegevoegd.

We komen uit bij een ander groot duinmeer. Op een enkele passerende fietser na zijn we de enigen. Toch is het er een drukte van jewelste. Afgaande van het geluid leven hier honderden vogelsoorten. En elke soort lijkt flink zijn best te doen de andere soorten te overstemmen. We blijven een tijdje van het natuurspektakel genieten en slaan vervolgens een duinpad in.

Het kronkelpad voert ons uiteindelijk naar een bijna 20 meter hoge duin. De beklimming daarvan door het mulle zand is bij deze hoge temperaturen niet eenvoudig. Maar eenmaal aan de top zijn we onze fysieke inspanning direct vergeten. Het uitzicht wat we hier hebben op het duinlandschap is ronduit spectaculair!

trap richting het Koreabos

Via het Koreabos naar Midsland

Aan de zuidzijde van de duin ligt een bos van Oostenrijkse dennen en loofbomen. Het bos heet ook wel het Koreabos omdat het tijdens de oorlog in Korea werd aangelegd. Via een goed aangelegde houten trap wandelen we naar beneden en betreden het Koreabos. Het zonlicht zorgt voor een mooi lichtspel in het betrekkelijk open bos. Het slingerpad wat we volgen brengt ons bij een soort recreatieplas. We zien enkele mensen hun aangelijnde hond uitlaten. Iets verderop staan vogelaars met grote verrekijkers en camera’s naar de waterplas te kijken. Het ontgaat ons echter welke bijzondere vogelsoort hier huist.

We steken Duinweg Midsland over en passeren het fraai aangelegde landalpark Schuttersbos. De wandeling voert vervolgens over het Hoddepad dwars door een agrarisch landschap naar Midsland. We zien het dorpje in de verte al liggen. Overal om ons heen fladderen en fluiten de vogels. Enkele honderden meters voor ons loopt een ander stel te wandelen. We gaan er gemakshalve vanuit dat zij net als wij enorm genieten van de weidse vergezichten. En van de rust, want behalve de wandelaars komen we er niemand tegen.

Uiteindelijk bereiken we het Midsland, het op één na grootste dorp op Terschelling. Het bijzonder gezellig dorpje ontstond vele eeuwen geleden op een strandwal met duinbegroeiing. Dankzij de gunstige ligging groeide Midsland na 1500 uit tot het bestuurscentrum van het eiland. Pas later kreeg West-Terschelling deze functie. Er zijn nog vele monumentale gebouwen en gevels uit lang vervlogen tijden te bewonderen. Daarvoor is een interessante, historische wandeling door het dorp uitgezet.

Centrum van Midsland

Via het wad naar Formerum

Nog voor we richting het wad gaan lopen we nog om de Meslânderkerk heen. Deze blikvanger in het oude centrum van Midsland blijkt helemaal niet zo oud te zijn. Diens voorganger wel: deze werd eind 13e eeuw gebouwd. Pas zes eeuwen later verrees de huidige kerk. We blijven even achter het kerkhek staan om foto’s te maken. Het kerkje met bijbehorend kerkhof is namelijk erg fotogeniek!

Via de Nieuwlandpolder vervolgen we de wandeling naar de Strieper Kwelder. De vorige avond waren we hier ook vanwege onze deelname aan een bijzonder interessante eco-safari. Daarbij gingen we met kleine, elektrische terreinwagens in stilte door de natuur rond Midsland. De enthousiaste gids bracht ons in enkele uren tijd veel bij over de flora en fauna van het eiland. Absolute aanrader!

We steken de dijk over en komen uit bij het wad. Vanwege het laagtij ligt een groot deel van de kwelder er prachtig droog bij. De vredig grazende schapen op de dijk maken het plaatje compleet. Wat is het hier mooi! We lopen nog een klein stuk door langs het wad. Wat ons betreft had dit zeker langer gemogen. Via de Oosterleenweg bereiken we het pittoreske plaatsje Formerum, geboorteplaats van de beroemde ontdekkingsreiziger Willem Barentsz. In de Middeleeuwen was dit het meest voorname dorp van Oost-Terschelling. Je hebt er de enige molen van het eiland. Ook is er een karakteristieke Terschellinger boerderij uit midden 18e eeuw te bewonderen.

Uitzicht op het wad

Einde van de wandeling

Vanuit Formerum wandelen we door naar het redelijk nabijgelegen Formerumer Bos. Vroeger was er geen boom te vinden in de voorheen met dophei begroeide duinvallei. Begin 20e eeuw werd het gebied alsnog bebost en ontwaterd. Tegenwoordig heb je er een gemengd bos van naald- en loofbomen. We herkennen de Oostenrijkse en Corsicaanse den. Maar ook zien we eiken, beuken en berken, en andere boomsoorten waarvan we de naam niet kennen. Al met al een alleraardigst bos wat we niet eerder deze wandeling zijn tegengekomen. En een mooie afsluiting van onze bijzonder fijne en verrassend gevarieerde wandeling!

Formerum bij Midsland

Praktische info voor de duin-, polder- en strandwandeling op Terschelling

Met deze tips kom je goed voorbereid aan de start van deze geweldige wandelroute:

Route-informatie

De Groene Wissel vanuit Midsland op Terschelling is 16 kilometer lang als je hem start aan de route. Officiële start is bij de bushalte aan de Brouwershoekweg in Midsland. Je komt hier met de bus, de fiets of gewoon met de benenwagen.

De goede routebeschrijving van de Groene Wissel vanuit Midsland vind je op de wandelzoekpagina. Op deze pagina kun je ook een gps-bestand van de route downloaden.

Wat mee te nemen

Na een vochtige periode zijn de natte duinvalleien mogelijk letterlijk nat. Trek daarom, maar ook voor over het strand, waterdichte schoenen aan. Neem verder, met name in de zomer, voldoende water mee. En smeer je van tevoren goed in met zonnebrandcrème. Tijdens onze zeer zonnige wandeling bleek dit noodzakelijk.

Kronkelpad langs duinmeer

Horeca aan de wandelroute bij Midsland

Er zijn vele horecagelegenheden aan de route te vinden. Maar houd wel rekening met de openingstijden als je – net als wij – vroeg op pad wilt. Een greep uit de opties:

Verblijf op Terschelling

Het heerlijke eiland Terschelling leent zich uitstekend voor een verblijf van enkele nachten tot een midweek of volle week (of zelfs weken). Er is ruim voldoende accommodatie te vinden. Het aanbod varieert van vakantiehuisjes en bed & breakfasts tot campings en vakantieparken. Wij zelf maken doorgaans gebruik van een vakantiehuisje bij kortdurend verblijf, zoals een weekend. En van een huisje in een vakantiepark bij een wat langer verblijf. Op de overzichtelijke website van parkvakanties.nl zijn vier vakantieparken op Terschelling te vinden.