Je browser ondersteunt geen JavaScript.

Cookies

Wandelzoekpagina gebruikt verschillende soorten cookies.
Accepteer de cookies.

accepteer Social media
Facebook, Twitter en andere sociale media sites willen - voor een goede werking - weten wie je bent.

accepteer Statistieken
Wandelzoekpagina houdt met Google Analytics anoniem statistieken bij van bezoekers om de website continu te kunnen verbeteren.

accepteer Advertenties
Google toont je automatisch advertenties die - volgens Google - passen bij je surfgedrag uit het verleden.

Noodzakelijke cookies Noodzakelijke cookies
Enkele cookies zijn noodzakelijk voor een goede werking van Wandelzoekpagina en kunnen niet uitgezet worden.

Bewaar

NS wandeling Zeven Heuvelen

In de loop van de jaren zijn er NS-wandeltochten bijgekomen, maar ook (geruisloos) verdwenen. Een regelmaat die niet altijd afgedwongen werd door de asfaltering van het landschap. De afgedankte wandelingen zijn vaak nog prima te lopen. Ze hebben dan ook een plek gevonden op Wandelzoekpagina.

De routebeschrijving is niet altijd meer kloppend: de markering wordt niet meer onderhouden en herkenbare punten zijn wellicht verdwenen. Ook de informatie over bus en trein, openingstijden van horeca en adressen van organisaties kloppen wellicht niet meer. De beschrijving is namelijk letterlijk overgenomen.

Wandelzoekpagina, Wandelnet noch NS zijn verantwoordelijk voor de juistheid van de routebeschrijving.

Veel wandelplezier.

12 reacties

Inleiding

In samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen heeft de Stichting Lange-Afstand-Wandelpad een programma opgezet, waarbij u kunt wandelen van station naar station over een stuk Lange-Afstand-Wandelpad (LAW). De route Zeven Heuvelen volgt een deel van de LAW's het 'Pieterpad' (Pieterburen - Maastricht; Nivon) en het 'Lingepad' (Leerdam - Nijmegen; NWB/Scouting/Rotary). U start in Groesbeek en u kunt kiezen voor een afstand van 9, 12 of 16 km. Bij de kortere afstanden is een busrit terug naar het station inbegrepen. In de omgeving van Berg en Dal is het flink stijgen en dalen. Houd de hond aan de lijn en laat geen afval achter!

Routebeschrijving

De beschrijving van de wandeling is in kleinere stukken opgesplitst. Deze stukjes worden met wit-rode blokjes aangegeven. Tussen de routebeschrijving door leest u extra informatie over bezienswaardigheden, natuur, landschap, openbaar vervoer en horeca. Deze informatie is cursief gedrukt en wordt met nummers aangeduid. De nummers in de tekst vindt u terug op het kaartje.

Markering van de route

De route is wit-rood gemarkeerd met verfstrepen en stickers. Op de aftakroute vanaf Ubbergen ziet u wit-rode tekens met NS-logo. U treft de markeringen ( 9 x 7 cm) aan op hekwerken, verkeersborden, (markeer)paaltjes. Er is met name op die punten gemarkeerd waar twijfel over de juiste route zou kunnen ontstaan. Waar routebeschrijving en markering verschillen, blijft u zoveel mogelijk de markering volgen. Veranderingen in het terrein worden op deze manier ondervangen.

De markering is op de volgende wijze aangebracht:

De markering van de route wordt onderhouden door vrijwilligers van de Nivon-werkgroep Wandelpaden Gelderland.

Café-restaurants onderweg

Bij de bushalte in Groesbeek ligt café-restaurant De Oude Molen (geopend vanaf 9.00 uur, maandag gesloten). Na 8 km kunt u terecht bij pannekoekenhuis De Duivelsberg (dagelijks geopend van 10.00-20.00 uur; 1 november - 1 maart alleen zaterdag en zondag). In Berg en Dal en in het centrum van Nijmegen is altijd een van de vele horecagelegenheden geopend.

Openbaar vervoer

Op station Nijmegen neemt u stadsbus 5 (CVD) naar Groesbeek (4 strippen), waar u uitstapt bij halte 'De Oude Molen'. De bus rijdt maandag t/m vrijdag 2-4x per uur, zaterdag en zondag 2x per uur. In Berg en Dal (na 9 km) stopt lijn 6 (CVD) naar station Nijmegen (3 strippen), 3x per uur, zondag 2x per uur. In Ubbergen (na 12 km) kunt u lijn 80 of 81 (Zuidooster) naar het station (3 strippen) nemen, 4x per uur, zondag 2x per uur.

Meer informatie?

Op deze wandeling maakt u kennis met een stukje Lange-Afstand-Wandelpad (LAW). Alle activiteiten op het gebied van LAW's in Nederland worden gecoördineerd door de Stichting Lange-Afstand-Wandelpaden. Binnen deze stichting werken acht organisaties samen, waaronder het Nivon, verantwoordelijk voor het Pieterpad. Het Nivon is een culturele organisatie, werkzaam op allerlei terreinen van de samenleving, zoals recreatie en milieu. Een informatiefolder is verkrijgbaar bij: Centraal Bureau Nivon, Nieuwe Herengracht 119, 1011 SB Amsterdam. Wilt u meer informatie over LAW's, of heeft u opmerkingen over deze wandeltocht, schrijf dan naar: Stichting LAW, Postbus 846, 3800 AV Amersfoort.

Wandelprogramma

Het wandelprogramma bestaat uit ruim 35 wandelingen verspreid over heel Nederland. De onderstaande lijst geeft u een indruk van de mogelijkheden in Gelderland en omgeving, wijzigingen voorbehouden. Meer informatie vindt u in 'Er-op-Uit!', te verkrijgen aan het NS-loket.

Wandeltocht Beginstation Afstand
8 Holterberg Nijverdal 14 km
10 Veluwezoom Dieren 11/13 km
14 Belmonte Ede-Wageningen 15 km
16 Landgoed Geijsteren Venray 11 km
19 Hulshorsterzand Harderwijk 15 km
33 Bekendelle Winterswijk 18 km
36 Graafschap Doetinchem 25 km

U kunt ook fietsen met de NS!

Naast uitgebreide wandelmogelijkheden biedt NS u ook fietsplezier. Maar liefst 59 fietsroutes van de ANWB zijn geschikt gemaakt voor treinreizigers. De routes beginnen bij een station en komen hier na een lengte tussen de 22 en 60 km ook weer uit. Informatie over de routes staat in de toeristische pocket Er-op-Uit! die verkrijgbaar is bij het NS-loket.

Beschrijving van de wandeltocht

Als u uit de bus stapt loopt u terug over het fietspad langs de Molenweg (café-restaurant De Oude Molen is 100 m de andere kant op). Bij wegwijzer Y-5318 gaat u rechtdoor. Na ca. 100 m neemt u het eerste pad rechtsaf, de Oude Zevenheuvelenweg. Aan het einde rechtsaf gaan. Op de kruising met de Zevenheuvelenweg gaat u rechtdoor, de Kamp. Na krap 200 m vóór een boerderij een graspad schuin naar links opgaan, mogelijk via prikkeldraad (passeren toegestaan). Op een kruising van graspaden gaat u linksaf. Langs het smalle paadje staan grote brandnetels. Aan het einde van het pad weer linksaf en circa 250 m verder het pad met een bocht naar rechts volgen. Dit graspad afwandelen tot u op een kruising met een asfaltweg bent gekomen.

Steek de asfaltweg over en ga rechtdoor over een akkerweg met bordje 'Opengesteld'. Iets verder ligt bos. Links ziet u de omheining van een Canadese begraafplaats. U negeert vier bospaden naar rechts en gaat rechtdoor over een pad omlaag tussen de weilanden door. Aan het eind van het dalende pad gaat u rechtsaf. Deze weg verloopt met een ruime bocht naar links en heeft aan weerszijden jonge eiken. De weg leidt tussen weilanden door. Loop door tot de bosrand en negeer hier het blauwe paaltje linksaf. Na ca. 75 m neemt u op een kruising het steile pad rechtsaf omhoog. Boven op een kruising rechtdoor. U volgt hier wel de blauwe paaltjes. Aan het einde van het smalle pad rechtsaf en na circa 30 m op een viersprong rechtdoor.

(1) Op het kerkhof liggen naar schatting 2.200 Canadese en 300 Britse soldaten begraven. De meeste van hen zijn gesneuveld tijdens de operatie 'Veritable' in februari/maart 1945. Onder leiding van veldmaarschalk Montgomery trokken destijds zo'n 300.000 manschappen het Duitse Rijngebied binnen. Op de nu nog druk bezochte begraafplaats staat tevens een 'memorial', waarop de namen van meer dan 1.000 in Noord-West Europa vermiste Britten worden vermeld.

Na de viersprong volgt spoedig een bijna haakse bocht naar links. U loopt op de rand van bos (links) en akker (rechts). Op een kruising, waar de akker eindigt, gaat u rechtdoor over een beukenlaan. Nu het derde pad rechts opgaan. Links ligt een jong eikenbos. U gaat het eerste pad links door dit bos. Bij de sparren met een slinger rechtdoor, daarna op een T-kruising rechtsaf. De nu ingeslagen holle bosweg verder aanhouden tot u bent uitgekomen op een geasfalteerde weg.

Ga de geasfalteerde weg naar rechts op. 200 m verder gaat u bij een picknickbank via een slagboom linksaf het natuurreservaat de Duivelsberg in. U volgt het pad schuin naar links, aangegeven door paaltjes met gele kop. Het komt uit vlak bij een T-kruising van halfverharde wegen. U gaat net vóór de kruising een bospad rechtsaf op en loopt verder evenwijdig aan de weg. Volg deze weg met een haakse bocht naar links tot bij het pannekoekenrestaurant 'De Duivelsberg'.

(2) De Duivelsberg is tot 1949 Duits bezit geweest. In het kader van de grenscorrecties na de oorlog werd het gebied in dat jaar bij Nederland getrokken. In 1963 zijn de meeste correcties weer ongedaan gemaakt, maar de Duivelsberg is Nederlands gebleven. Voor de naam 'Duivelsberg' bestaan verschillende verklaringen. Volgens een van de overleveringen heeft op de top van de berg een offerplaats van heksen gelegen.

U gaat bij het restaurant rechtsaf drie treden omhoog een pad op. Volg dit pad tot vóór de trappen naar een uitzichtpunt (richting Wylerbad). U gaat hier linksaf het pad naar beneden. Bij een splitsing het pad omlaag blijven volgen. Net voordat u beneden op een verharde weg uitkomt gaat u linksaf een smal pad in. Hier verlaat u het Pieterpad en gaat u het Lingepad volgen.

(3) Het panorama vanaf dit punt is bij helder weer bijzonder fraai. U kijkt uit op Duits grondgebied in het dal, even verder het Nederlandse dorpje Leuth en daarachter de heuvels van Montferland. Meer naar links ziet u tussen de bomen de Ooypolder, het Wylermeer en het rivierenland van Rijn en Waal.

Het smalle pad komt uit op een halfverhard pad; dit naar links opgaan. Let op de handwijzer, volg de richting Berg en Dal (Filosofendal).

(4) In het Filosofendal stroomt een beekje. Vroeger heeft in het weiland tegen de heuvelflank een watermolen gestaan. In het weiland is nu nog de aarden dam te zien, die het water ten behoeve van de watermolen opstuwde. Het Filosofendal heeft een rijke plantengroei. U ziet hier vogelkers, wilde appel, els en mispel, maar ook dotterbloem, sleutelbloem en aronskelk.

Na 100 m volgt u op een splitsing het rechter pad. Dit slingerende en stijgende bospad blijft u circa 1,5 km volgen. U negeert drie paden naar links, passeert een boerderijtje en negeert een pad naar rechts. Loop over de onverharde weg langs villa 'Berglust' tot de verkeersweg (Oude Kleefse Baan) in Berg en Dal. U gaat rechtsaf en volgt deze weg ongeveer 300 m. Bij wegwijzer Y-2351 gaat u rechtsaf, richting Beek.

(5) Aan de Oude Kleefse Baan vindt u vele café-restaurants of pannekoekenhuizen, waarvan dagelijks minimaal één geopend. Bij de bushalte 'De Hamer' stopt lijn 6 (CVD) naar station Nijmegen. U heeft nu 9 km gelopen. Om de halte te bereiken moet u bij wegwijzer Y-2351 niet rechtsaf gaan, maar zo'n 50 m rechtdoor lopen.

Op een splitsing houdt u rechts aan, de Hogeweg. Na circa 60 m linksaf bij een bordje 'voetpad'. Op een kruising volgt u de Nieuwe Holleweg linksaf. Negeer de Bosweg, houd de klinkerweg aan en ga daarna de eerste weg linksaf, de Oude Holleweg. Als de asfaltweg naar links buigt gaat u rechtdoor over een grindweg. Op de splitsing vóór het huis 't Kaempe' het pad geheel links nemen en op de daaropvolgende driesprong het pad rechtdoor, naar beneden. U ziet nu aan de rechterhand weiland.

U volgt het pad langs het weiland en negeert het pad naar rechts tussen de weilanden door. U blijft het pad rechtdoor, op de rand van bos en weiland, circa 400 m volgen. Het pad maakt een haakse bocht naar rechts. Ga bij een bankje het bospad linksaf. Op een schuine kruising gaat u rechtdoor de trap op en dan na circa 50 m schuin linksaf. Op de vijfsprong van paden neemt u het tweede pad rechtsaf, zodat u een paaltje met groen-rode kop aan de rechterhand passeert. Volg dit pad omhoog, het maakt op de top een scherpe bocht naar links. Bij de verharde weg gaat u rechtsaf (Jan Dommer van Polderveldtweg). U negeert de Dennenlaan naar links. Op de kruising met de voorrangsweg slaat u linksaf.

(6) Na 300 m vindt u de bushalte 'De Tol'. Hier kunt u lijn 80 of 81 (Zuidooster) naar Nijmegen nemen. U heeft nu 12 km gelopen; als u nog puf hebt kunt u 4 km doorlopen via het oude stadscentrum naar het station. Bij de bushalte ligt café 'De Tol', geopend vanaf 15.00 uur, woensdag gesloten.

Na ongeveer 400 m, nadat u een groot wit gebouw bent gepasseerd, gaat u linksaf de Ubbergse Holleweg op en direct rechtsaf, Pompweg. U volgt dus hier het wit-rode kruisteken! Tussen de bomen ziet u de Ooypolder. Volg de Pompweg tot het einde en loop door over het trottoir tot de bushalte links van de weg. U gaat hier schuin naar links een smal grindpad op en negeert dus weer het kruisteken. Hier verlaat u het Lingepad.

(7) De Ooypolder is gelegen in de uiterwaarden van de Waal. Het beeld van dit waardevolle en beschermde landschap wordt bepaald door de steenfabrieken en de boerenbedrijven. De polder dankt haar faam aan de rijke flora en de vele vogelsoorten. Met name het moerasgebied de Groenlanden en de Bizonbaai, een ontgronding, zijn pleisterplaatsen voor vogels. Rechts in de polder ziet u het dorpje Persingen, een kerk en een paar huizen. Het ligt iets hoger dan het omringende landschap, omdat het is gebouwd op een rivierduin, een donk.

Aan het eind van dit pad linksaf de verharde weg omhoog volgen tot het einde en rechtsaf gaan, Ubbergseveldweg. Daarna de eerste weg schuin linksaf. Sterreschansweg. Deze weg gaat over in de Batavierenweg. Na de flat 'Keizer Karel' (rode baksteen) gaat u de tweede weg linksaf en na 20 m rechtsaf, Barbarossastraat. Deze gaat over in de Graadt van Roggenweg en eindigt op het Trajanusplein. Ga dit plein linksom, u komt langs het VVV-kantoor.

(8) Bij het VVV-kantoor zijn brochures verkrijgbaar over de vele bezienswaardigheden in Nijmegen. In deze routefolder wordt daarom alleen de beschrijving gegeven van een route, waarin enkele bezienswaardigheden zijn opgenomen. Het VVV-kantoor is geopend maandag-vrijdag 9.00-18.00 uur, zaterdag 10.00-16.00 uur en in de zomermaanden zondag 10.00-14.00 uur.

Voorbij het VVV-kantoor gaat u rechtsaf de stadswal op en vóór de toren (Belvédère) het pad linksaf naar beneden. Daarna rechtsaf de brug over, onder een gietijzeren poort de Valkhof in. Wandel langs de ruïne van de kapel naar het kleine kerkje en ga links van dit kerkje de trappen naar beneden. Bij de weg Lindenberg gaat u rechtsaf en direct linksaf, het Groene Balkon. U koopt langs het casino en gaat daarna linksaf, De Ottengas. Aan het einde van deze straat neemt u rechtsaf de Muchterstraat naar beneden. Aan het einde linksaf, de Grote Straat.

U komt op de Grote Markt, waar u rechtsaf gaat. Steek het plein schuin naar rechts over en ga onder een poort door. U staat nu op het St. Stevenskerkhof en loopt rechts om de kerk. Ga de Zuiderkerktrappen naar beneden en loop rechtdoor de Lange Hezelstraat in. Aan het einde van deze straat linksaf het park in lopen, tussen twee snack-kramen door. U neemt het rechterpad en blijft steeds aan de rechterkant van het park. Tenslotte komt u uit bij de Kronenburgersingel en steekt u de brede Tunnelweg over. U gaat direct rechtsaf de ventweg op, voor u ligt het station.

Uitgave augustus 1993

Deel deze pagina met je vrienden!

Gratis nieuwsbrief

Blijf op de hoogte. Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief
Naam

Travellers
Wandelvakantie Ierland
(advertentie)
Wandelzoekpagina maakt gebruik van cookies om de website te optimaliseren