Brachterwald

Van Tegelen naar Swalmen

BrachterwaldDe schapen langs de Swalm bij Swalmen De rivier de Swalm Uitzicht op een veld vol prei Langs de rand van Nederland: het Maasterras Brachterwald schuilhutBrachterwalder PieterpadzusjesLeemhorstSwalmen, kerk
18 KM
Start:

station Tegelen

Details

Reacties

Geef reactie

Markering route bij zandafgraving

Jan Jansen, 28-09-2013

Gisteren opnieuw de oude NS wandeling Brachterwald gelopen. Het is een prachtige tocht langs de rand van Nederland en de Maasterrassen. Ook de omgeving rond Swalmen is zeer fraai. Kortom ik heb echt genoten. Dankzij de aanwijzingen van Tino de nieuwe aanlooproute gelopen. Dat ging zonder problemen. Alleen toen ik bij de zandafgraving kwam ging het fout. Er staat een geel bord bij met de aanduiding: omleiding. Vervolgens ontbreekt een duidelijke markering. Bij de zandafgraving gekomen moet je recht doorlopen dwars door de afgraving over de asfaltweg en dan eenmaal boven kom je vanzelf weer roodwitte aanduidingen tegen voor het vervolg van de route

Wijziging in markering Pieterpad gedeelte

Antoon, 25-08-2010

De start van de route heb ik volgens de beschrijving van Tino gelopen, welke prima aansluit op de oude route. Een mooie route door de bossen met weinig wandelaars en fietsers. Na punt 6 van de beschrijving is de markering van de route niet meer gelijk aan de beschrijving. Gedeeltes van het Pieterpad zijn in 2010 gewijzigd. Op zich is dit geen probleem je kunt prima volgens de tekst blijven lopen maar je kunt er ook voor kiezen om de markering van het pieterpad te blijven volgen. Het verschil is dat de markering op een 3-tal stukken net even een ander pad neemt wat mijn inziens een mooie afwisseling in de route geeft. Je komt telkens weer op de oorspronkelijke NS route uit. De markering van het Pieterpad kun je volgens tot op de markt. Vanaf hier blijft de route naar het station volgens tekst. Het station ligt een 200 meter verder dan het oude sationsgebouw. Een route die erg gemakkelijk te lopen is en zeer de moeite waard.

GPS-alternatief voor beging

Bart van der Schagt, 25-08-2009

De routebeschrijving/markering van de eerste 6km. van deze NS-wandeling is door de verplaatsing van het station Tegelen en de aanleg van een autosnelweg, inderdaad niet meer te volgen. Je kan ook het volgende doen: Ga naar mijn website www.nlwandel.nl en download bij de oude NS-wandeling Brachterwald de GPS-track die ik heb gelopen. Open deze track in Google-Earth/maps en print een kaart uit. Eenmaal in het Brachterwald, pik je de route snel weer op. De afstand is met mijn alternatief nauwelijks langer.In Swalmen is ook het station verplaatst, maar dat zie je vanzelf wel.

Oude NSroute Brachterwald

karla.v.d.velde@planet.nl, 17-04-2009

Dank zij de duidelijke omschrijving van Tino voor een nieuwe aanlooproute zijn we 15 april 2009 in Tegelen aan deze route begonnen. Het weer was schitterend en de tocht ook. We hebben de route zelfs iets verlengd om nog langer van de peachtige omgeving te genieten. Nog steeds is deze wandeling goed te maken en zeer de moeite waard. Bedankt Tino voor de aanlooproute.

Nieuwe aanlooproute

Tino, 27-09-2008

Vandaag route gelopen. N.a.v. de reactie van Piet, nieuwe aanlooproute vanuit Station Tegelen gezocht. Verlaat het station aan de achterzijde. Steek parkeerplaats over. Loop rechts langs de kiosk. Links af de Calvariestraat in. Deze verder vervolgen. Deze gaat over in de Glazenapstraat. Brug met de A73 oversteken. Eerste straat rechts de Kerspelstraat in. Deze uitlopen. Links af de Molenbeek in. Weg naar rechts vervolgen. U loopt nu af op een trapveld. Ga uiterst links van het trapveld het bospad in. U bevindt zich nu op het Pieterpad. U takt op de route aan bij de picknickbank, onder het cursieve stukje 2. De route wordt hierdoor weer 18 km. Cafe de Witte Stein is inmiddels herbouwd.

routewijziging

piet, 16-03-2008

De nieuwe snelweg vormt een echt obstakel. De oplossing van 2007 werkt niet meer, omdat die weg doodloopt op een sloot. Wij zagen geen andere oplossing dan vanaf het tennispark door de berm van de N271 zuidwaarts te lopen. Bij de verkeerslichten linksaf het viaduct over. Onmiddellijk na het viaduct over het hek klimmen, en de helling naar beneden afklauteren. Even verderop is een dammetje, waarlangs je een verharde weg bereikt. Die in noordwaartse richting aflopen tot aan de T-kruising. Daar is de Verlengde Rietweg en kun je de route weer oppakken. Door deze grappenmakerij, en ook doordat het station Tegelen is verplaatst, is deze wandeling fors langer geworden dan de in de tekst genoemde 18 km, maar het is zeker de moeite waard. Wij hebben de aanwijzingen van eerdere wandelaars stipt opgevolgd, en hebben daarmee verdere problemen voorkomen.

Routewijziging ivm aanleg asfalt miv 13-8-07

Gerard Charlois, 13-08-2007

Ik kwam op 11-8-2007 al vlak bij het begin een listig bord tegen. "Leemhorsterweg per 13-8-7 afgesloten". Echter denk ik dat de wandeling nog steeds gelopen kan worden door net vóór de snelweg-in-wording RA te gaan (werkweg), dan het nieuwe viaduct te bestijgen en ad'overkant LA te gaan. Ge komt dan wellicht op de verlengde Rietveldenweg terecht.
Het is overigens een zeer mooie wandeling. Enkel de lange einders in het Duitsche bos zijn soms wat saai. Let ook op: station Swalmen ligt iets verder weg ivm heraanleg van de Maaslijn en (alweer) de aanleg van asfalt (= zelfde weg). Verder alle tips volgen die vooraf gingen. Zijn nuttig en maken het wandelen tot pleizier.

nav. vorige opmerking

Roel, 03-07-2007

De Witte Stein is grotendeels afgebroken, nadat het grotendeels was verwoest door een brand. Op deze plek is inmiddels weer een terras, en er zullen binnenkort werkzaamheden beginnen voor de bouw van een nieuw etablissement.

Donderdags geen koffie/gebak halverwege...

René, 20-09-2006

Een over het algemeen mooie wandeling, veel bos. Deze week ook al redelijk wat paddestoelen gezien, mooi!
Café De Witte Steen is inmiddels afgebroken. Café De Grens is de hele week open behalve donderdag (er staat dan wel een frisdranken automaat buiten).

Eenvoudiger

Peter van Oosten de Boer, 16-02-2004

We hebben de Brachterwaldwandeling gisteren opnieuw met plezier gelopen, danbaar gebruik makend van de opmerkingen van Andre en Anne-Marie.
De appeltaart bij cafe De Grens was helaas niet meer zoals vroeger, en de chocomel was kennelijk niet van Nutricia, maar toch...
De wit-rode markering van het Pieterpad is ververst en uiterst duidelijk. Je moet die dan ook consequent volgen. Dat betekent dat je in het tekstblok "De Keulseweg oversteken enz." je niet van de wijs moet laten brengen door "drie berken" en "twee grote Amerikaanse eiken": gewoon de markering volgen tot aan het punt na Groenewoud waar Andre & Anne-Marie de geel-rode wandeling aanraden tot Swalmen.

I

bedankt Andre en Anne-Marie

marian, 15-10-2003

Deze wandeling maandag gelopen. Bedankt Andre en Anne-Marie voor de info, het scheelde mij een boel uitzoekwerk! Groeten van Marian

Hemelvaartdag 2003

Andre en Anne-Marie, 01-06-2003

Gelopen met prachtig weer op 29 mei 2003: Sinds de aanleg van de route heeft Tegelen een nieuw station gekregen, waardoor het begin is gewijzigd: verlaat het station Tegelen aan centrumzijde. Linksaf de Industriestraat in. Eerste straat links: Parallelweg. Met de bocht mee naar rechts, langs het spoor. Aan het eind links de spoorbaan oversteken: de Vijverlaan. Vanaf hier de route volgen. Aan het eind van de route, bij het verlaten van het Pieterpad is het goed de geel-rode route van het Maas-Swalm-Nettepad te volgen: langs de Swalm tot het fietspad, met links een bruggetje. Ga op het fietspad rechts, en ca 50 meter verder links, een klein pad. Aan het eind, kom je op de N271: Venlo-Roermond. Houdt links aan. Bij de verkeerslichten oversteken naar het Centrum van Swalmen: Neerstraat. Volg de Neerstraat tot de spoorljn. Links zie je het station.

Appelvlaai

Peter van O de B, 20-02-2003

Deze hebben wij door de jaren heen al een keer of drie gelopen. Erg boeiend, zo vlak langs en over de grens, met een ravijn aan je rechterhand. Halverwege bij Café De Grens fantastische vlaai. Aan het eind heel even zoeken, de route is veranderd door de komst van nieuwbouwwijkje, maar je komt er altijd.

Geef reactie

Wandelen met je smartphone!

Recente reacties

Geen reacties bij deze wandeling in de afgelopen 3 maanden.

In de buurt

Toon in de buurt

Gratis nieuwsbrief

Ontvang één keer per maand wandelinspiratie van WandelZoekpagina

tip

Ontdek Nederland met meer dan 3000 wandelroutes

• Op de website en in de app WandelZapp
  • Natuur-, stads- en GPS wandelingen
  • Uitgebreide routebeschrijvingen
  • GPS tracks
  • Wandelkaarten
Wandelzoekpagina maakt gebruik van cookies om de website te optimaliseren