Montferland

Rondwandeling vanuit Doetinchem

Het Lookasteel Bergh te s Heerenbergkasteel Bergh te s HeerenbergStokkumBergherbosNederlands Hervormde Catharinakerk in Doetinchem\Bergherbos 3Bergherbos 2Bergherbos 1
17 KM
Start:

station Doetinchem

Details

Reacties

Geef reactie

NS wandeling Montferland

Henri Floor, 08-10-2010

De eerste 6 km van deze route is niet echt mooi. Vooral doordat je door een industriegebied moet lopen. Na 6 km nabij dagrecreatiterrein Stroombroek wordt de route mooi. Hiernaartoe kan je de bus nemen. De route door het Bergherbos is heel mooi. wijzigingen van de tekst: 1. bij het industriegebied is de gewijzigde route gemarkeerd en hier wordt ook het Pieterpad gevolgd. 2. Na oversteek van de Beekse weg maakte het Pieterpad op een gegeven moment een haakse bocht naar links. Even later maakt het Pieterpad een haakse bocht naar rechts. Hier RD lopen. Even later als het pad haaks naar rechts buigt, LA. Aan het begin van dit zeer begroeide bospad waren takken neergelegd. Waarschijnlijk om te voorkomen dat hier wandelaars in zouden lopen. Er was toch wel iets van een pad te herkennen. Doordat dit pad zo weinig wordt belopen, was het pad hier wat verlegd. Het pad liep niet meer zo recht als op de ingetekende route maar boog veel meer naar rechts. aan einde RA. Daarna aan einde LA. Daarna RD op kruising en vervolgens RA op eerste duidelijke bospad.Aan einde RA. Daarna aan bosrand LA Vossebweg. Zie verder de oorspronkelijke tekst. Een verslag met fotoreportage staat op www.henrifloor.nl/ns.htm

LET OP-punt blijft lastig

Tino, 09-10-2009

Vandaag wandeling gelopen; prachtig weer. Het is een mooie route hoewel het inderdaad tot voorbij Stroomboek niet echt een topper is. Volg Pieterpad tot het LET OP-punt. En ondanks alle aanwijzingen van wandelaars rond dit punt, was het toch weer zoeken. Zonder goede markering is het smalle bospaadje blijkbaar lastig te vinden. Wij hebben het Pieterpad een stukje verder gevolgd en daar waar ze links gaat, langs een open veld, en waar ze daarna direct naar rechts gaat zijn wij links het bos in gelopen. Dit is geen echt onderhouden pad meer, maar je komt dan toch op het breede bospad waar in de volgende zin over wordt gesproken. Hier rechts gaan. Even verder op, op de Berkenallee is de aanwijzing van Frans Geurts tav het gele betonnen paaltje goed bruikbaar. Vanaf hier geen problemen met de route ondervonden. Je komt vanzelf op het Noaberpad en daarna bij de bus. Wij hadden Pieterpadboekje bij ons; kaart was wel handig rond Stroombroek en het LET OP-punt . Alle wandelaars bedankt voor jullie aanwijzingen.

Aanvulling Routewijzigingen Montferland

wimvandiepen, 21-10-2007

Zaterdag 20-10-07 bij prachtig oktoberweer deze wandeling gemaakt.Vooraf hadden we de routebeschrijving van Frans Geurts erbij uitgeprint.(Zie reactie 02-03-2007).Ook de reactie van jolanda (09-02-2005) hadden we bij ons.Daarmee kom je een heel eind, maar er zijn toch weer enkele wijzigingen.
Na opm.(1)De oude Doetinchemseweg geheel uitlopen.Op T.Splitsing bij het industrieterrein Wijnbergen linksaf (bord "Pieterpad"en rood-witte markeringen volgen).Bij rotonde rechtdoor via Braamtseweg.Snelweg oversteken bij het viaduct.Later heet deze weg:Doetinchemseweg.
Na opm.(3)Vanaf "Pieterpad" de reactie van Jolanda(09-02-2005)gebruiken.De laatste zin hieruit wordt:Als je dan rechtdoor blijft lopen kom je uit op een fietspad(dat 25m.naar links in een Y-splitsing overgaat).Dit fietspad rechtdoor oversteken, richting windmolens in´s Heerenberg(route vanaf het punt Vossenweg).
Het was een schitterende herfstdag en met name het Bergerbos en de omgeving va het Huis Bergh waren de moeite waard.
Al met al opnieuw een behoorlijk oude NS-wandeling die nog heel goed te doen is en garant staat voor een dag wandelplezier.
Wim en Lien

wijziging d.d. 9-2-2005

jolanda, 09-02-2005

Daar waar je het pieterpad niet meer moet volgen is het inderdaad gewijzigd. De slagboom die ze bedoelen is in onze ogen de slagboom bij de grote weg die je overgestoken bent. Bij de 4e kruising (overigens geen volledige kruisingen) gaat het pieterpad ook heel even naar links. Je loopt langs een kleine open grasvlakte (aan je rechterhand). het kleine bospad links is daar verdwenen, en wordt niet meer onderhouden. Daar waar het pieterpad direct weer naar rechts gaat (en dus evenwijdig aan het grasveld verder loopt) zijn wij rechtdoor gelopen. Op het einde daarvan (de berkenallee) ga je eerst naar links (ook volgens de beschrijving) maar is het erg wazig waar je naar rechts toe moet. Er zijn hier en daar wat paden die niet meer worden onderhouden, dus tellen helpt daar niet echt. volgens de kaart is het dan het eenvoudigst de eerste volledige kruising naar rechts te gaan. Als je dan rechtdoor blijft lopen kom je op een fietspad uit (die 25 meter naar links in een Y-splitsing overgaat). Daar gaat de route verder rechtdoor, richting windmolen in 's Heerenberg (route vanaf het punt Vossenweg).
Overigens hebben wij het saaie stuk vanaf doetinchem overgeslagen en de auto in het dorp braamt gezet (bij de supermarkt). Vanaf daar loop je dan richting stroombroek waar je duidelijk ziet waar het pieterpad loopt.
Met de bus terug is het vanaf 's Heerenberg dan zowat 10 minuten, maar misschien vind je het leuker om nog even over de galgenberg naar zeddam te lopen. Of voor de echte trekkers, terug naar braamt (tis wel te doen als je vroeg begint).
w.b. de wandeling zelf: een aardige manier om het montferland te verkennen. het lijkt me prachtig in de herfst als de beukenbomen hun kleuren laten zien. Maar persoonlijk houd ik niet zo van lange rechte stukken. En deze route heeft nogal wat lange rechte stukken.

Wandelen door het Montferland

Kees van der Sijs, 29-04-2003

Het eerste stuk is wat saai zo door Doetinchem en het industriegebied aldaar. Bij het Stroombroekgebied is het zeer goed oppassen geblazen, want daar verdwijnen regelmatig de bordjes met Pieterpad-aanduiding. Je kunt je het beste richten op de kiosk langs de plas en deze iets rechts passeren naar een flink parkeerterrein tot je bij de Gildeweg uitkomt, Vanaf daar wordt de route heel mooi. 5e blokje: waar je het Pieterpad moet verlaten, daar zou een slagboom moeten staan (dus bij LET OP in de beschrijving) maar die slagboom is verdwenen. Van te voren ter plekke dus goed opletten, want je loopt daar anders geheid verkeerd. Wandel plezierig door het golvende Montferland.

Het kost wat tijd om het uit te vinden, maar dan wandel je toch een mooie route

Frans Geurts, 02-03-2003

De volgende dingen zijn opgevallen tijdens het wandelen van deze mooie route. Aanvullingen en correcties op de verdwenen ns wandeltocht Doetinchem NS naar ’s-Heerenberg busstation De 5e alinea op bladzijde 2 van de beschrijving begint als volgt. U loopt over de brug, die over de Oude Ijssel gaat…… In dit stukje dienen enkele aanpassingen te worden gemaakt. U loopt over de brug, die over de Oude Ijssel gaat. Daarna rechtdoor, Dichterseweg. Neem de linkerstoep. Aan het einde iets naar links via een voetgangerstunneltje de spoorlijn passeren. Aan de andere kant gekomen rechtsaf en na enige meters met linkse haakse bocht de Vancouverstraat in. Deze straat volgen tot 100 meter voor de rotonde. Hier linksaf (wit rode markering) de Oude Doetinchemseweg nemen. Deze loopt u geheel uit.U dient twee bermstroken in de buurt van een rotonde en een aantal blokkades te passeren. Twee alinea’s verder begint de beschrijving als volgt: Direct aan de overkant rechtsaf het rijwielpad met rood steengruis opgaan. Nadat u…….. In dit stukje dient het eerste deel te worden vervangen. Direct aan de overkant recht het terein van recreatiegebied stroombroek oplopen, de geasfalteerde weg naar rechts volgen. Even later ziet u rechts een slagboom. Deze slagboom passeren naar het erachter gelegen grindpad. Dit pad langs ehet water naar links volgen. Het eindigt bij een kiosk. Nu langs de rand van gras en strand verder gaan en kort na een plek met speltoestellen naar links via een voetgangerssluis het water de rug toekeren. Rechtdoor gaan langs het parkeerterrein, u verlaat het recreatieterrein en komt u uit op een asfaltweg. Linksaf gaan en 50 meter verder, tegenover het bordje Gildeweg, naar rechts een veldweg opgaan. Neem het linkerpad van de twee paden. Aan het eind komt u op een kruising van zandwegen. Op de kruising rechtdoor gaan, Loolaan. Deze laan komt uit op een asfaltweg, Zeddamseweg. Schuin naar rechts oversteken en een pad opgaan met bordje 'opengesteld' en 'Bergherbos'. Op de bladzijde 3 vindt u deze alinea: Even verderop komt u langs een parkeerterrein. Hier rechts aanhouden en via een spagboom rechtdoor een holle weg opgaan. Dze voorlopig aanhouden, zijwegen negeren. U passeert een parkeerterrein. Hier rechts aanhouden en via een slagboom rechtdoor een holle weg opgaan. Deze voorlopig aanhouden, zijwegen negeren. Op bladzijde 3 komt u de volgende alinea ook tegen: Bij een haakse bocht naar rechts rechtdoor gaan over een veel snaller en sterk stijgend pad. Rechts ligt dan een bosperceel. Het pad geheel aflopen tot op een T-splitsing met rechts een bank. Rechtsaf gaan en nauwelijks 50 meter verder weer naar links, een dalend pad. Onderaan, op de kruising, rechtdoor. Het pad gaat nu weer stijgen. Een geel-witte wandeling voegt zich bij de route. Boven passeert u rechts een paar schitterende kolossale beuken. Hierna gaat het pad weer dalen en opnieuw moet u op een kruising rechtdoor. De geel-witte wandeling gaat hier naar links. Na dit punt op de tweede kruising linksaf gaan. Er staat links een beuk met wit-rode markering. OP bladzijde 5 staat in de tweede alinea: Na 100 meter op een kruising rechtdoor. Er begint dan links een perceel lariksen. …….. Hierin dienen de volgende wijzigingen te worden aangebracht: Na 100 meter op een kruising rechtdoor. Er begint dan links een perceel lariksen. Op de volgende kruising, aan het eind van dit perceel, rechtsaf gaan en nu verder rechtdoor tot u uitkomt op een vrij grote geasfalteerde verkeersweg. De verkeersweg oversteken en uw weg via een slagboom rechtdoor vervolgen. Na een kruising met slagboom het vierde pad (Let op het kleine houte paaljte in het bos bij dit paatje) linksaf, een smal bospaadje in. LET OP, het Pieterpad gaat op dit punt rechtdoor(niet gezien)! Aan het eind linksaf en op een T-splitsing rechtsaf, een breed bospad in. Het pad komt uit op een royaal bospad. Hier linksaf. In de volgende alinea dient het volgende te worden gewijzigd: Na een kruising met aan de linker kant een geel betonnen paaltje, eerste weg rechtsaf. Tweemaal op een T-splitsing rechtsaf en met het pad mee naar links. Op de volgende T-spliting weer rechtsaf en even daarna de eerste weg linksaf. Na een slagboom rechtsaf over een breed bospad. Even verder op een kruising linksaf over een landbouwweg, Vossenweg. Deze weg eindigt via een driesprong met perk op een asfaltweg. Hier rechtsaf en direct daarna weer rechtsaf, Peeskesweg. U gaat 10 meter na het bord Stokkum linksaf over een grasweg. In de daaropvolgende alinea moeten de volgende wijzigingen worden aangebracht: U kruist een klinkerweg en een asfaltweg. De klaphekken sluiten svp.Daarna rechtdoor lopen over een bospad dat uitkomt op een onverharde weg. Ga hier rechtsaf en even verder linksaf. Weg rechts negeren en rechtdoor lopen langs een slagboom. Vanaf dit punt volgt u de wit-rode markering van het Noaberpad, LAW 10. Vervolgens het eerste pad linksaf. Tussen palen, een heg en twee stenen zuilen door schuin rechtsaf een steil pad op. Op de stadswal van 's-Heerenberg links af, Huis Bergh recht van u houden. Bij een kruising met trappen, rechts af naar beneden. Onder aan de trappen links. In de op een na laatste alinea dient het volgende te worden gewijzigd: Op de T splitsing voor het marktplein gaat u links af. U loopt nu op de molenstraat. restaurant De Molenhoek passeert u aan de linke zijde. De éénrichtingsstraat in lopen. Aan het einde van de straat ziet u twee grote platanen en een monument. Daarachter bevindt zich de bushalte. Ik ben overigens zo vrij geweest om de route te corrigeren en op mijn website te zetten. De route is te downloaden vanaf: Montferlandroute (wandelroute)

struinen door de varens

marian, 16-09-2002

onlangs deze route gelopen. een mooie route. het grootste gedeelte kun je de tekens van het pieterpad volgen. Boven cursief stukje 2: Zeddamseweg heet nu Hooglandseweg. onder cursief stukje 3 wijkt de route van het pieterpad af. het pad naar links vó+ordat het pieterpad naar links afbuigt moet je hebben. als je goed kijkt kun je zien dat er op een paaltje een teken gezeten heeft wat eraf is gehaald. je moet even door de varens struinen maar verder is het prima te doen. de volgende alinea: de kruising met twee slagbomen is er niet meer maar als je na de eerste kruising de eerste weg rechtsaf gaat zit je goed. wandel ze! groet marian

Geef reactie

Wandelen met je smartphone!

Recente reacties

Geen reacties bij deze wandeling in de afgelopen 3 maanden.

In de buurt

Toon in de buurt

Gratis nieuwsbrief

Ontvang één keer per maand wandelinspiratie van WandelZoekpagina

tip

Ontdek Nederland met meer dan 3000 wandelroutes

• Op de website en in de app WandelZapp
  • Natuur-, stads- en GPS wandelingen
  • Uitgebreide routebeschrijvingen
  • GPS tracks
  • Wandelkaarten
Wandelzoekpagina maakt gebruik van cookies om de website te optimaliseren