Van Maassluis-West naar Hoek van Holland

Reacties

Geef reactie

Cor de Geus, 08-06-2018

De trein tussen Schiedam en Hoek van Holland is al geruime tijd buiten bedrijf. Deze route word nu door bussen verzorgt. Als de rails vervangen is en het spoor is geschikt voor de metro gaat deze rijden, tot die tijd behelpen met bussen.

Niet het Spuidijkje op!

Wan de Laar, 02-11-2013

Gisteren deze wandeling gelopen, maar zonder vooraf de reacties te lezen. Dat was dom, want nu moesten we aan het eind van het Spuidijkje nogal wat (eigenlijk verboden) toeren uithalen om de dump rechtsom te passeren. Het kan, maar het lijkt beter om bij de afslag naar het Spuidijkje gewoon rechtdoor te gaan over de Oranjedijk/Pettendijk.
Het bezoekerscentrum in het Staelduinse Bos is alleen op zaterdag en zondag open.

Impressies NS route Staelduinse Bos

M. Bisschop, 04-04-2010

Hoewel een oude route, vandaag 4 april 2010 toch maar uit de kast gepakt. Bijna kwam de tocht tot een ontijdig einde aan het eind van de Spuidijk. Waar je geacht wordt een helling op te gaan over een opstapje aan het einde van het wagenspoor, wacht nu een hoog hek met waarschuwingsborden, waarschijnlijk een baggerdepot of zo! En dat terwijl de markering van het Oeverloperpad hier gewoon nog aan het hek zat. Jammer. Na enig kunst en vliegwerk waarbij ook nog enkele natte voeten gehaald werden, een uitweg gevonden via een grasdijk langs het ´gevaarlijke gebied´, maar niet voordat er ook nog langs een hek geklauterd moet worden dat de toegangsweg afsluit. Dezelfde ervaring dus als anderen hier hebben beschreven. Ook het klinkerpad bij de Nieuwlandsedijk heb ik niet kunnen vinden en de markering was op het eind hiervan erg onduidelijk. Toch een heel aardige tocht met voor mij, die al meerdere keren in deze omgeving heeft gewandeld, enkele verrassingen.

Route/markering afwijking

Bart van der Schagt, 24-06-2009

Na het Spuidijkje NIET de routebeschrijving maar de rood-wit markering volgen (tekst gaat naar links, markering naar rechts). Het gebiedje aldaar is niet meer voor wandelaars geschikt. Na het binnen komen van de bebouwde kom van Hoek van Holland, kan het leuker zijn van de route af te wijken en naar/door het centrum te wandelen. Met een gezellige winkelstraat en dito terrasjes.....

route staelduinsebos

ineke sulkers, 21-05-2009

net alsde reactie van e twe wandelaars van 13 april, gingen wij ok met het ode boekje uit 202 op pad, wel gezien dat de route rechtdoor liep,maar ja we wilden graag lags de geiten van het spuidijkje ( leuk hoor,veel jonge geitjes) en dus liepen we ook tegen da hek,evenzo langs de rand van het bouwland gelopen sloot per plan overgestoken,later ook doodlopend pad daarna terug over een stk streng verboden land, ij een sluis overgstoken,via een industrieterrein op de nieuwe weg richting staelduinsebos en toen de oude route weer op kunnen pakken. In het staelduinse bos bij de oude koestal de kruidentuin etc bewonderd en lekker in de zon gezeten. verdervlakbij Hoek van holland mochten we weer niet verder, dus ook wat gedwaald enaan een mw.de weg gevraagd,uiteindleijk met enige vertraging station gevonden.We gaan gewoon weer en keer,weten nu waar we niet langs moeten.

Staelduinsebos speurtocht. +- 20 km

B. Boutkan / S.Bakker, 13-04-2009

Het begin gaat redelijk goed en is gewoon nog te volgen,echter komen we bij de weg die overgaat in karrespoor langs diverse boederijen dan begint het pas echt te worden.Althans het eindigt min of meer de tocht is op.Klim over een hekje met een opstapje,welnu het hek is hagelnieuw en plusminus 2 meter hoog met drie rijen prikkeldraad er bovenop, dus vergeet dit maar. Over de landerijen rechtsaf gegaan en met wat klimmen en over een plankje over de sloot en ploegen door vette zeeklei komen we bij de werkschuur en gaan links af, ja dat dachte we. Verassing deze weg houd plotseling op te bestaan en men beland bij een sloot van plusminus 6 á 8 mtr en men moet weer terug en over een bouwterein met hekken en een hek over de sloot heen klimmen en met doodsangsten etc.etc. dan komen we in het Staelduinsebos en dit gaat nog steeds goed. Uit het bos komende de reis vervolgt en de klinkerweg rechtsaf in, streng verboden privéterien dus fout en veel verder in Hoek v Holland dwalende komen we een bordje tegen station Hoek van Holland Havenen dit volgend komen we bij het station uit. Kortom deze route is bijna voor een onbekenede niet meer te doen. Jammer dit was en kanjer bij ons in de buurt. Ik doe deze gegevens weg uit mijn wandelmap e.o. BB

Herma Bossen, 18-03-2009

Vandaag 18-3-09 deze wandeling weer eens gewandeld. Het was wat zoeken af en toe en we durfden niet linksaf het Spuidijkje op, want de markering gaf rechtdoor aan. Verder konden we pas halverwege het Staelduinse bos in, maar via de fietspaden kwamen we toch in Hoek van Holland. De wit-rode markering raakten we af en toe kwijt en ons boekje van april 2002 liet ons ook in steek. Al met al toch een leuke wandeling zo in de Randstad

Ongewoon gevarieerd en vóór alle seizoenen

Gerard Charlois, 09-08-2007

Ik heb vanmiddag (08-08-2007) in mijn achtertuin gewandeld. Ik ken de Zuidoever en de Noordoever van de nwe Waterweg erg goed, maar de paadjes doorheen het Staeldinse bos, en langs de diverse dijkjes bekoorden me.
Aan het eind gaat het mis. Ik had geen haakse slijper bij me dus heb het hek bij de Nieuwelandse dijk (zgn klinkerweg) laten staan. Is nu hedentendage overduidelijk privaat eigendom.
Ben het asfaltfietspad gevolgd. De vlaggetjes vh Oeverloperpad staan op de lantarenpalen duidelijk geplakt. Volg aan het eind van de Nieuwelandsedijk het voet-fietspad met een LinksRechts en ga daarna LA. Blijf dee vector aanhouden en ge komt automaties, al dan niet via de kroeg, bij de statie van HvH-haven. Net voor de slinger ligt nog een bekijkenswaard spuisluisje, een HEUL.

Onverwacht gevarieerd

Richard van der Tuin, 15-08-2004

Mooie route met een variatie die je verrast. met veel plezier gelopen. Wel opletten geblazen, want de route beschrijving voldoet niet geheel. Maar wanneer men West aanhoud, kan het haast niet misgaan.

Staelduinse bos

Johan Ketelaar, 14-07-2003

Vandaag 13 juli ontdekten mijn vrouw en ik tot onze schrik dat het station Maassluis West (definitief?)gesloten is wegens personeelsgebrek. Gevolg: geen route beschrijving te krijgen van de NS wandeling. We probeerden maar wat op de markeringen af te gaan, maar liepen op een gegeven moment toch mis. In Hoek van Holland kom je natuurlijk altijd wel, maar zo was het niet bedoeld! Tip: download de beschrijving vantevoren via de site van de NS.

Ellen Lisa van Woerden, 03-03-2003

Mijn medewandelaars en ik kwamen tot de conclusie dat het een verrassende en afwisselende wandeling was. Tip: de route wel v.t.v. uitprinten, want het stationsloket in Maassluis-west was op zondag 11.00 uur wegens personeelsgebrek gesloten!(ook de automaat met drinken en versnaperingen was volledig leeg!)Af en toe liet de bewegwijzering te wensen over, zodat we een half uur in een spruitjesland (mét bijbehorende lucht) gebanjerd hebben en bijna zijn uitgegleden op het betonpad dat ertussendoor liep. We werden er haast depressief van. Jammer ook dat er geen horeca was onderweg. Hoewel: we hebben na een sanitaire stop bij een manege (ter hoogte v.d. Oranjedijk) een kopje koffie kunnen bemachtigen. Gewoon proberen, dus.

Frans Corten, 23-02-2003

Wat een teleurstelling, deze NS-wandeling. Veel auto's, veel saaiheid, veel bebouwing, veel mensen en honden, vrijwel alleen asfalt en nauwelijks iets interessants te zien. De opgeheven Vlietlandenwandeling is veel leuker.

best aardig

Peter van Oosten de Boer, 21-02-2003

De streek bij Hoek van Holland is niet het mooiste plekje van Nederland, maar deze wandeling is toch leuker dan je zou verwachten. Wel wat saaie stukken , maar toch ook veel afwisseling, en dat Staelduinse bos met de WO-II bunkers is verrassend. Aandoenlijk door bejaarde vrijwiligers gerund bezoekerscentrum, waar je geacht wordt een bijdrage in een bus te gooien.

Geef reactie

Wandelen met je smartphone!

Recente reacties

Geen reacties bij deze wandeling in de afgelopen 3 maanden.

In de buurt

Toon in de buurt

Gratis nieuwsbrief

Ontvang één keer per maand wandelinspiratie van WandelZoekpagina

tip

Ontdek Nederland met meer dan 3000 wandelroutes

• Op de website en in de app WandelZapp
  • Natuur-, stads- en GPS wandelingen
  • Uitgebreide routebeschrijvingen
  • GPS tracks
  • Wandelkaarten
Wandelzoekpagina maakt gebruik van cookies om de website te optimaliseren