Trage Tocht Lochem-Ruurlo

241 CT Lochem

• Coördinaten:

52°9’59” N   6°25’31” E

We wandelen van station Lochem over het Twentekanaal naar de Berkel. De rivier was ooit een belangrijke handelsroute. De Berkelzomp herinnert nog aan die tijd. We komen langs De Cloese, een havezathe uit 1520. Richting de Lochemse Berg en de Kalenberg lopen we in een glooiend landschap met een aangename afwisseling van bos, akkers en weilanden en prachtige panorama’s. De twee Achterhoekse bergen zijn in een ver verleden opgestuwd door landijs tot een hoogte van ongeveer 50 meter. Voor Hollandse begrippen flink klimmen en dalen dus. Het is dan ook goed rusten bij ‘In de Groene Jager’ in Barchem. Langs de lange Flierdijk is het nieuwe natuurgebied Hagenbeek ontwikkeld. De bovengrond van voormalige landbouwgronden is afgegraven en Staatsbosbeheer heeft poelen en houtwallen aangelegd. We lopen grotendeels over onverharde paden en paadjes met een grote boog om Ruurlo heen naar het station.

Routebeschrijving en kaart: neem op je wandeling altijd een routebeschrijving en een topografische kaart van Wandelzoekpagina mee. Beide vullen elkaar aan. Als de een niet klopt, kun je terugvallen op de ander.
Laatste versie: controleer voordat je gaat wandelen even of je de laatste versie van de pdf hebt. De versiedatum vind je onder het kaartje.

Reacties op wandelingen

Reactie op Marjolein

Rob Wolfs, 27-08-2013

Marjolien, weer bedankt voor je correctie. Ik ga het verwerken in de tekst.

Eén verduidelijking

Marjolein, 27-08-2013

Gisteren vergeten te vermelden: in de beschrijving onder punt 4 'Op een volgende y-splitsing rechts aanhouden, het pad dat omhoog gaat. Op een y-splitsing links aan houden'. Deze tweede y-splitsing is eigenlijk een viersprong/schuine kruising, er is namelijk nóg een pad naar links. Duidelijker is: op een viersprong rechtdoor, met aan je linkerhand zicht op een open veld'.

Verrassend: Hagenbeek

Marjolein, 26-08-2013

Wat een mooie Trage Tocht weer. De Lochemse berg is altijd mooi, maar ook bekend (bij mij althans). Ik was heel aangenaam verrast door de Flierdijk en het uitzicht aan beide kanten op Hagenbeek, een soort broek/graslanden gebied. Prachtig weids, met allerlei paadjes links en recht die uitnodigen om nog een keer te gaan verkennen. Bij camping Fleerhof wat gedronken en toen via een ook verrassende route Ruurlo in. Erg leuk hoor, je hebt bijna geen idee dat je echt in een dorp loopt. Mooi gedaan weer, Rob! Zelf loop ik altijd in lange broek, dan hoef ik me nooit druk te maken over begroeiing waar ik doorheen of langs moet, doe je dat niet, dan voor deze wandeling wel: het leuke paadje in het begin langs de Berkel is om deze tijd van het jaar behoorlijk overgroeid met o.a. brandnetels.

Toon meer

Persoonlijk Archief

Bewaar deze wandeling in je persoonlijk archief.

Bewaar wandeling

Hardermaat 8

7244 PZ Barchem

Wandelen met je smartphone

Deze wandeling is ook beschikbaar in WandelZapp

Vertel een vriend

Tip een vriend over deze wandeling

Wandelzoekpagina maakt gebruik van cookies om de website te optimaliseren