Trage Tocht Landgoed DenTreek-Henschoten

3832 GT Leusden

• Coördinaten:

52°7’11” N   5°23’45” E

We maken een mooie wandeling over het uitgestrekte landgoed DenTreek-Henschoten op de overgang van de Utrechtse Heuvelrug naar de Gelderse Vallei. De route gaat grotendeels door het bos, maar we komen ook verschillende keren langs heideveldjes en zelfs langs een stuk veengebied. Afwisselend over brede bospaden, bomenlanen en smalle slingerpaadjes. Vooral in het noordelijk deel van het landgoed laten veldnamen als Hazenwater, 't Was Water en Langeveen goed zien dat het hier vroeger een natte boel geweest moet zijn. Zuidelijker op de route lopen we door een meer glooiend terrein over de Treekerduinen. Dan volgt misschien wel het meest verrassende deel van de wandeling: we maken kennis met het halfopen landschap van de Vallei en we lopen even langs de Grift. En even verder genieten we van de prachtige boerderijen, huizen en smetteloos witte villa's in de kern van het landgoed. Nog een klein eindje door het bos en we zijn weer terug bij de parkeerplaats.

Routebeschrijving en kaart: neem op je wandeling altijd een routebeschrijving en een topografische kaart van Wandelzoekpagina mee. Beide vullen elkaar aan. Als de een niet klopt, kun je terugvallen op de ander.
Laatste versie: controleer voordat je gaat wandelen even of je de laatste versie van de pdf hebt. De versiedatum vind je onder het kaartje.

Reacties op wandelingen

Tip met hond!

Arda, 06-06-2018

Leuke route. Het eerste deel is voor mij erg bekend omdat ik daar tijd hardloop, daardoor vond ik het jammer dat de route een paar ruiterpaden mee pakte. 2e deel was minder bekend en een leuke ontdekking! Tip voor wandelaars met hond! Bij nummer 2 wordt in regel 7 een vijfsprong genoemd, neem hier niet het eerste pad rechts maar het tweede (breed ruiterpad met een hardere strook links ernaast). Neem het eerst pad rechts (vrij breed en recht pad). Aan het einde links, je loopt links langs het langeveen (de paarden zijn vanaf daar niet te zien maar het water aan je rechterhand wel, daar blijf je langs lopen pad volgend. Als je op een brede weg uitkomt (fietspad met zandweg ernaast) ga je rechts. Loop door tot na het huis. Eerste ruiterpad daarna rechts. Na 50 meter bij de splitsing links. Dan ben je in regel 11 van de tekst. (Je liep over de zandweg die naar links boog volgens de tekst en gaat dus links ipv rechtdoor om de draad weer op te pakken).

21 maart 2018

Wiesje dijker, 22-03-2018

Schitterende tocht en weer fantastisch goed beschreven. Afwisselend en leuke paden en paadjes

Route reactie

Fred Den Hertog, 08-02-2018

Een mooie route over het Landgoed Den Treek-Henschoten. Veel afwisseling met soms verrassende uitzichten. Goed beschreven route met helaas enkele paden die ook door illegale ATB-ers worden bereden en daardoor soms minder bewandelbaar zijn geworden. .

Toon meer

Persoonlijk Archief

Bewaar deze wandeling in je persoonlijk archief.

Bewaar wandeling

Wandelen met je smartphone

Deze wandeling is ook beschikbaar in WandelZapp

Vertel een vriend

Tip een vriend over deze wandeling

Wandelzoekpagina maakt gebruik van cookies om de website te optimaliseren