afwisselende wandeling door mooi Drents landschap
auteur:

Afstand 23 Kilometer.  Gebruikte kaart  Falk Drentsche A  schaal 1:25.000. 5e druk  (uitgave van Staatsbosbeheer.

Openbaar Vervoer:  Bus 59 van Centraal Station Groningen tot halte Oorsprong in Noordlaren.

Van deze halte naar het beginpunt van de wandeling is 15 minuten lopen.

Met eigen auto,  Van de Zuidlaarderweg in Noordlaren  bij hotel de Blankehoeve de Beslotenveenseweg inrijden, daarna 1e weg linksaf Duinweg (onverharde weg). Doorrijden tot NIVON huis. (De Hondsrug- Duinweg 6)

Routebeschrijving

1.Start bij Nivon huis.

1.      2.  Steek vanaf parkeerterrein van het huis de Duinweg over en loop door het hekje rechtdoor (markering Drenthepad rood/geel).

2.       3.1e pad  met rodepijlmarkering linksaf.

3.       4. Doorlopen tot u een breed pad kruist. Ga hier rechts af. (rode markering gaat hier rechtdoor)

4.      5. Einde van het pad op weg (Westertseweg) linksaf.

5.      6. Volg deze weg tot u rechtsaf een fietspad ziet (richting Tynaarloo) en ga dit pad op.

6.      7. Volg het pad tot u bij de Drentsche A komt en ga verder over het fietspad.

7.       8.U steekt de Drentsche A over via een brug.

8.       9.Na de brug linksaf over fietspad.

9.       10.In de volgende bocht naar rechts kunt u kiezen voor een wandeling langs het Okkeveen. U gaat dan direct na de bocht een graspad op dat schuin links wegloopt van de sloot. Volg dit pad tot u bij de plas komt en loop langs de plas door tot u op een verharde weg uitkomt. Ga hier linksaf tot kruising (rechts ziet u een viaduct).

10.   11.Als u kiest het stuk langs het  Okkeveen over te slaan, loopt u na punt 8 rechtdoor over het fietspad tot de kruising.

11.   12.Op kruising linksaf (fietspad loopt hier rechtdoor).

12.   13.Loop de weg af tot u bij de verkeersweg uitkomt .

13.   14.Ga rechtsaf over de onverharde weg parallel aan de verkeersweg (N34).

14.   15.U passeert een wildtunnel die onder de weg doorgaat (te klein om er door te lopen of te kruipen helaas).

15.   16.Loop door tot viaduct en ga onder het viaduct door. U loopt nu weer op het fietspad).

16.   17.Na het viaduct 1e weg rechts nemen en na een aantal meters gelijk weer linksaf over een graspad.

17.   18.Einde graspad rechtsaf over fietspad.

18.   19.Blijf dit fietspad lange tijd volgen (u passeert een grote zandwinningsplas aan uw rechterhand).

19.   20. Waar dit fietspad (bij een zandwinningsbedrijf) op de weg uitkomt (N386) gaat u rechtsaf over het fietspad langs deze weg.

20.   21.Volgende kruising linksaf . Rechts ligt camping ’t Veenmeer en aan de overzijde ziet u een grote parkeer/picnicplaats.

21.   22.Na oversteken rechtdoor gaan over verharde weg (Wedbroek)

22.   23.Waar de weg iets naar rechts afbuigt, gaat u linksaf het wandelpad op (Staat met bord aangegeven).

23.   24.Loop over het smalle pad naar een brug over de Zeegsterloop (die in de Drenthse A uitmondt). Na de brug links af en het duidelijk herkenbare pad volgen tot u op een zandweg uitkomt.

24.   25.Volg de zandweg tot de kruising (paddestoel nr. 22145)

25.   26. Op kruising rechtsaf en doorgaan over het middelste pad (zandpad met fietspad ernaast) (richting Zeegse) .

26.   27.Na enige honderden meters slaat u linksaf, het open terrein in. Bij de toegang staat ook weer een bordje wandelgebied.

27.   28. In dit gebied lopen veel paden. Houdt eerst wat schuin rechts aan en buig dan af naar links tot u bij het Siepelveen uitkomt. Een mooie plas met veel gagelstruiken.

28.  29.  Loop langs het water tot u links af kunt gaan en de oever van de plas kunt volgen. Ga hier echter rechtdoor tot u op een breed onverhard pad uitkomt en volg dit tot een kruising met een pad met een fietspad.

29.  30.  Ga hier linksaf en blijf dit pad volgen (negeer een afslag naar rechts )

30.   31 Einde pad rechtsaf. U komt nu weer bij Paddestoel 22145.

31.   32. Ga rechtdoor in de richting van een horecagelegenheid met groot tuinterras)

32.   33. Op een kruising pad nemen dat naar links buigt en langs het stroomgebied van de Drenthse A loopt .  Waar de markering van het Pieterpad (wit/rood) rechtdoor gaat, houdt u links aan.

33.   34.U passeert eerst een camping en daarna een aantal plassen.

34.   35. U kunt kiezen om het onverharde pad te blijven volgen. Maar u kunt ook voor de 1e plas een smal pad naar rechts nemen en vervolgens (parallel aan het brede pad) dit paadje langs de plassen blijven volgen. OPGELET.  Blijf wel parallel aan de onverharde weg lopen want er bestaan ook mogelijkheden om naar rechts langs de plassen te lopen en dan raakt u van de route af) Als u het paadje blijft volgen, komt u uiteindelijk weer op de zandweg uit.

35.   36. Einde zandpad verkeersweg oversteken (N386) en onder viaduct doorgaan.

36.   37. Na viaduct rechtdoor en voor 1e huis linksaf terrein inlopen.

37.   38. Loop rechtdoor en neem even later het brede pad dat min of meer rechtdoor loopt . U ziet borden die de richting voor wandelaars aangeven.

38.   39. U buigt voor vakantiewoningen naar links af en volgt steeds het pad dat voert naar een grote plas.

39.   40. U houdt de plas aan uw rechterhand en loopt door tot u naar links naar de straat kunt lopen (ongeveer ¾ rond de plas).

40.   41. Op straat linksaf en op kruising weer linksaf (Tienelsweg).

41.   42.Volg deze weg tot voorbij een grote camping (rechts van de weg).

42.   43. Waar de verharde weg naar rechts afbuigt, gaat u rechtdoor (paddestoel 21576) (onverharde weg met fietspad).

43.   44. Blijf deze weg volgen tot u rechtsaf kunt slaan (heidegebied in) met aanduiding (rode pijl) Let op de pijl staat aan de zijde van de paal voor wandelaars die uit tegenover gestelde richting komen.

44.   45. U loopt naar rechts het heidegebied van 50 Bunders in. (U kunt hier grote grazers tegenkomen (Hooglanders).

45.   46. Volg nu het pad dat gemarkeerd wordt door rode pijlen.

46.   47. Na een overstapje komt u op een weg uit (Tolhuisweg). Ga hier rechtsaf.

47.   48. Volg deze weg over enige tijd tot kruising met  Duinweg (paddestoel 63303/1) en ga links af Duinweg op.

48.   49. Na enige tijd buigt de weg naar links af en loopt u langs een paar huizen. (U kunt hier kiezen om terug te lopen naar het startpunt bij het NIVON huis of u kunt nog een kijkje gaan nemen bij een groot Hunebed. Kiest u er  voor om door te lopen naar het eindpunt van de wandeling, blijf dan steeds de Duinweg volgen tot bij het NIVON huis.

49.   50. Kiest u ervoor om nog een stukje extra te lopen, sla dan rechtsaf .

50.   51. Op splitsing links aanhouden en steeds het fietspad blijven volgen.

51.   52. Volgende splitsing weer links af over enigszins oplopend pad.

52.   53. Voor u ziet u een groepje bomen waaronder het hunebed staat.

53.   54.  Na bezoek aan het hunebed loopt u dezelfde weg terug tot de kruising met de Duinweg.

54.   55. Op de Duinweg rechtsaf en deze uitlopen tot eindpunt bij het NIVON huis.

Wandelzoekpagina maakt gebruik van cookies om de website te optimaliseren