Door het Gooi

Versiedatum: 17-07-2021

Parkje aan eind van de wandeling niet overslaan!MuseumlaanMooie kleurtjesAfwisseling genoeg op deze wandelingParasolzwam... en de tweede akkerDe eerste akkerHerfstigRustPorceleinzwamHet toegangshekOp weg naar het landgoed t Graeve-veldtDe waterpoortVanaf de stadswallen van de vestingStartpunt
20 KM

Reacties

Geef reactie

Henk Swart, 30-11-2022

Het probleem was de brug over de A1. (Onder punt C). Deze was afgesloten maar al lang weer in gebruik. Verder zijn er diverse werkzaamheden in de route geweest. Bij het nalezen geen gekke dingen gezien, behalve onder punt C waar de instulping met afrastering is veranderd, want de afrastering was ineens weg. Je kunt er zo weer inlopen. In januari hoop ik alle routes weer te controleren.

Is de route weer te lopen?

J Claassen, 30-11-2022

Is deze route weer te lopen? `Henk Swart gaf 25 augustus 2021 aan van niet, maar nu zijn we ruim een jaar verder...

routeonderbreking

Henk Swart, 25-08-2021

Wegens uitgebreide werkzaamheden onderweg kan deze route tot en met december 2021 niet worden gelopen.

Henk Swart, 02-08-2009

Inderdaad, een vreemde omissie van het slotdeel. Er meteen alsnog aangeplakt. Moet nu weer goed zijn. Sorry!

Laatste stukje?

Jantine, 01-08-2009

Prachtige wandeling, alleen lijkt het laatste stuk te ontbreken in de routebeschrijving. Er staat 'Passeer het paaltje en ga DIREKT daarna rechtsaf.' en daarna niets meer. We hebben gelukkig station Bussum-Zuid gevonden, maar de route daar naartoe was niet echt fraai. Hopelijk staat binnenkort weer de hele route op internet!

obstakels

Henk Swart, 31-07-2009

De wegwerkzaamheden na de A1 zijn klaar. De beschrijving vanaf daar is weer te gebruiken.

Henk Swart, 05-07-2009

Vandaag ook zelf de lange variant gecontroleerd. Een nieuwe versie geplaatst met enige wijzigingen. Daarin is niet opgenomen de geconstateerde tijdelijke hindernissen. 1. Voor de T-splitsing bij de tuinderij ligt een dikke boom in de lengte op het pad. Je kunt er langs lopen en alsnog de splitsing bereiken. 2. Na het viaduct over de A1 is de weg geheel versperd door werkzaamheden. Duur onbekend. Volg de aangegeven route voor fietsers via de Oudblaricumerweg. Bij einde hekken oversteken en de Rembrandtlaan volgen tot het einde. Dan linksaf de Paulus Potterlaan uitlopen en bij einde rechtsaf de Brediusweg volgen. Nu alsmaar rechtdoor lopen tot de spoorwegovergang (zie einde routebeschrijving). Zodra de stremming is opgeheven zal ik dat hier melden, zodat het einde van de route weer kan worden gebruikt.

Jose en Astrid, 24-06-2009

Wij hebben vandaag deze fantastisch mooie wandeling gelopen. Het was bovendien schitterend weer. Onze complimenten voor de maker van deze route. We hebben er enorm van genoten.

Sijsjescergwandeling

joke, 26-04-2009

april 2009 dit voorjaar al twee keer genoten van deze prachtige route. Erg gevarieerd: een aanrader voor iedereen!. Bedankt Henk Swart.

Routekaart Sijsjesbergroute

Hans, 13-03-2009

Ik heb deze route al 4 keer gelopen, met verschillende mensen. Het is één van de mooiste routes die er in Nederland zijn. Misschien niet een en al natuur, maar ontzettend afwisselend. Een groot compliment aan Henk. Ik heb de route op Google Maps gezet (zoek in Google Maps naar Sijsjesbergroute, klik dan op Sijsjesberg). Misschien helpt dat de mensen die er (onadanks de prima beschrijving) problemen mee hebben.

Verslag van een heerlijke dag

Clemens Frederks, 12-10-2008

Vandaag 12-10-2008 ‘Sijsjesberg Door het Gooi’ gelopen en wel de langste afstand van dus ca. 20 km. Het was af en toe even gissen, maar uiteindelijk hebben we de route zonder al te grote missers kunnen uitlopen. De beschrijving is dus nog goed bruikbaar. Henk was weer zeer creatief met het samenstellen van deze erg fraaie wandeling. We hebben genoten van de mooie herfstkleuren, paddenstoelen en het weldadige zonnetje dat er in de loop van de middag bijkwam. Ik heb al dat moois weer op een aantal foto’s vast proberen te leggen en denk dat dit wel goed gelukt is.

Sijsjesbergroute

Lonesome Sparrow, 30-04-2007

Gisteren gelopen, met lange variant, zonder superlange variant. Begonnen bij Sijsjesberg. Stormschade is daar opgeruimd.
Geen problemen met het volgen van de route, behalve in Naarden-Vesting. Zie nu op de kaart dat ik wel bij de Katten de wallenpaadjes heb verlaten, maar omdat ik die naam niet zag staan en het idee had dat ik nog niet "gedurende lange tijd" over de wallenpaadjes had gelopen, ben ik via het straatje schuin naar rechts weer omhoog gegaan en ben uiteindelijk bij de achterkant van het Arsenaal uitgekomen, waar ik de juiste route weer heb opgepikt.
Heb er 5 en een half uur over gedaan (inclusief 4 rustpauzes).

vogels

rob en jose, 30-03-2007

we hebben deze wanderling op 29.03.07 met veel plezier gelopen.
we hebben heel veel vogels gezien, winterkoningkjes, boomklevers, spechten, vinken etc. een prachtige wandeling zeker de moeite waard. Af en toe moet je de beschrijving 2x lezen. Maar dat mag de pret niet drukken!

stormschade

Henk Swart, 28-01-2007

Direkt na de Sijsjesberg is stormschade aangetroffen. De eerste dikke grove den is nog te passeren, maar de afslag daarna naar links is weggevaagd. Geen probleem, want je kiest aldaar het pad schuin naar rechts en op de volgende afslag linksaf slaan en dan sta je ook op het bedoelde fietspad. De overige delen van de totale route is met enig springwerk goed te doen.

Beoordeling

Clemens Frederiks, 12-11-2006

Het weer liet ons in de steek. De voorspelling bleek onbetrouwbaar. Ook met de beschrijving van deze wandeling konden wij niet goed uit de voeten. Het was dus niet zo'n succes vandaag, hoewel we even lekker buiten bezig zijn geweest. Ook met de aanvulling van Fred (zie hiervoor) kwamen we niet verder. We hebben het gered tot het 'hartversterkertje', al was het af en toe puzzelen. Ondanks dat we ons niet aan enige vorm van alcohol te buiten zijn gegaan, konden wij het daarna niet meer vinden. We hebben daarom langs de paddestoelen de kortste fietsroute terug naar het beginpunt genomen. Toch wel jammer.

Sijsjesbergroute

Fred, 05-11-2006

Prima route en beschrijving. Kleine aanvulling: Voor cafe Bos en Heide is het schelpenpad verdwenen. Dit is een smalle asfaltweg waar je rechtsaf moet. Waar cafe links is ga je nogmaals rechtsaf het fietspad (asfalt) op (of eerst pauzeren).
Even verder in de beschrijving: achter het witte huisje moet je door een klaphekje net zoals even verderop bij de drukke verkeersweg.
Alleen het einde in Bussum is niet goed beschreven. Maar er kan daar in het park misschien wel wat veranderd zijn.
Verder prima. Ik zal hem zeker nogmaals lopen.

André du Bois & Jaap Dijker, 16-03-2006

Gisteren, 15 maart 2006, de Sijsjesberg route gelopen.
Zonder de lange variant en met de super lange variant. Wat hebben we genoten!! Mooi weer en een schitterende route. De A-1 hebben we even "weggegumd" en lawaailoos gemaakt, en toen was het helemaal fantastisch, het uitzicht over het Gooi meer.
Wij vroegen ons af hoe iemand het voorelkaar krijgt om zo'n mooie route uit te stippelen. KLASSE!!!

Sijsjesberg 20 km

Julie en Theo-Jan, 28-01-2006

28-01-06 Wandeling de Sijsjesberg (20 km) gelopen en genoten. Geweldig Henk.
Het witte kerkje in de Kon. Wilhelminalaan is inmiddels afgebroken.

aloyis, 30-07-2005

geweldig en zeer afwisselende route
klasse!!!!!!!

Mooie route

Hans, 22-05-2005

Ik heb vanmorgen de super lange variant gelopen. Heerlijk om in deze omgeving (rond de drukke A1) zo veel moois te vinden. Echt een van de mooiste routes die ik ooit gelopen heb. Lekker afwisselend en het einde, door Bussum, heb ik ook als verrassend ervaren.

hulde aan Henk!

dorien, 06-05-2005

Na alle lovende recenties te hebben gelezen, op 5 mei voor het eerst een route van Henk gewandeld. Was inderdaad schitterend, hulde aan Henk!

wederom een topper

volgograd vooruit, 04-02-2005

wederom een schitterende route, maar ja we zijn van Henk eigenlijk niets anders gewend. Alles was weer aanwezig, smalle paadjes, wat klauterpartijen (of was dat omdat we bij vesting Naarden ipv over de straat dwars door de braambossen heen moesten, we hadden even niet opgelet!)
Het lijkt een betje op de NS-route maar dan beter!!!

Fantastische wandeling

Michael, 26-01-2005

Gisteren (25/1/05) deze wandeling gedaan in schitterend winterweer. Een van de mooiste wandelingen die ik in jaren in Nederland heb gedaan. Alle pluimen zijn zonder meer verdiend: veel afwisseling, ondanks de voortdurende nabijheid van de snelweg tog redelijk rustige en ongerepte stukjes natuur, maar ook prachtige cultuur, en ongelooflijk goed beschreven -- hoewel ik toch wel de weg ben kwijtgeraakt, maar dat lag meer aan de sneeuw die alles bedekte, en het dus ook moeilijk maakte paadjes te herkennen.
Een voorbeeld voor alle routebeschrijvers!

Mooie route!

Marjolein, 10-01-2005

Op 9 januari deze route gelopen en ik was aangenaam verrast! Dit is de eerste keer dat ik een route van Henk probeer, omdat ze zulke goede recensies krijgen en dat is terecht. Uitstekend beschreven en dus ook zonder kaartje heel goed te volgen. Eén opmerking (maar zeker geen kritiek): in de superlange variant is de akker die wordt genoemd tegenwoordig een grasveld. Maar paaltje 29 is duidelijk aanwezig en dus is de route goed te volgen. Ik hoop Henk, dat je nog meer routes blijft maken, ik ga ze allemaal lopen.

Brug bij Naarden

Henk Swart, 26-12-2004

Vandaag alle mogelijke bruggen bekeken, te weten in totaal 10, maar nergens is iets versperd of ingestort. Wel zijn een paar bruggen pas vernieuwd, dus het moet toeval zijn geweest op 19/12 en van tijdelijke aard.

Hans, 19-12-2004

Zaterdag heb ik met vrienden deze prachtige wandeling gelopen als eerste training voor de 4daagse 2005. De route is duidelijk beschreven. Helaas is een voetgangers/fietsers brug bij Naarden stuk. Je kunt daarom beter voor de 1e lange variant kiezen, deze route komt aan de andere kant van de ingestorte brug weer samen met de korte variant (Punt A).

Y.v.Amsterdam, 10-10-2004

Gisteren met prachtig helder weer de lange variant gelopen. Wij hebben genoten! Heerlijk rustig door (voor ons) weer een heel nieuw stuk in 't Gooi!

Anita, 08-02-2004

op 7 februari 2004 deze afwisselende wandeling gelopen. Eerst cultuur (naarden-vesting) en daarna natuur. Goede beschrijving.

Egbert, 01-11-2003

Eind oktober hebben wij met 15 ex. hardlopers van de Atletiekverening deze wandeling gemaakt. In een bekend gebied toch weer een anders gewandeld. Prima beschrijving. Allen het hoog gelegen bankje bij de afrastering niet gevonden maar het gat in de afrastering is goed zichtbaar.

rika hermans, 18-08-2003

gisteren samen met mijn man deze wandeling gemaakt . Prachtige bossen en heel rustig. prima route beschrijving.

Een mooie wandeling

Lidy en Ruud, 01-07-2003

Hallo heer Swart. Afgelopen zondag hebben wij uw route (de super lange variant) gewandeld. Wij komen uit Hilversum en staan nog steeds versteld van de mooie plekjes vlak bij huis. Vriendelijke groeten van Lidy en Ruud

Sijsjesberg in de zon

Jan, 29-05-2003

Vandaag (Hemelvaartsdag) de lange variant gelopen. Schitterende en afwisselende wandeling. Mooi weer en het foto festival. Wat wil je nog meer! Af en toe twijfelde ik wel of ik goed zat, maar dat duurde nooit lang door de uitgebreide beschrijving. Dank je wel Henk.

Jan v.d. Swaluw, 03-02-2003

Gisteren hebben wij in een nog redelijk wit landschap de langste uitvoering van de Sijsjesbergroute gelopen. Een vlekkeloze beschrijving. Alleen wat meer namen van straten, voor zover die er zijn, geven een veiliger gevoel van "nog op de route zijn". Bij het verlaten van Naarden-vesting, over het groene bruggetje, zijn we in de fout gegaan. Er ligt daar namelijk ook een muur in de gracht. In de tekst een alinia verder wordt geschreven over een muur in de gracht en dan links. Helaas loop je dan richting Almere. Wij hebben het niet goed gelezen, maar misschien verdient het een extra opmerking. Bijv. de buitengracht aan de rechterhand houden totaan het eerste bruggetje. Het is een prachtige gevarieerde wandeling, die zeker de moeite waard is om gelopen te worden. Met de perfecte beschrijving is het moeiteloos te doen.

Sijsjesroute

Hennie en Wim, 10-11-2002

Wij hebben deze route op 10-11-2002 gelopen. Een erg leuke en gevarieerde wandeling. Perfect beschreven. Bedankt Henk

mooie wandeling

Els, 05-07-2002

Een prachtige, lange wandeling buiten de verkeerswegen om. Leuk ook omdat, in tegenstelling tot de NS-wandelingen in deze regio, de hond gewoon meekan en alleen hier en daar aan de lijn moet. We hebben erg genoten.

wandeling

mary de groot, 16-06-2002

Gisteren de al veel bejubelde wandeling gelopen en inderdaad heel mooi. Het laatste stuk langs het water en door het park is heel bijzonder.De normale of kortste variant is 14,5 km.,een tip voor Karin: schaf een stappenteller aan en je weet precies hoeveel je loopt of gelopen hebt. In de routebeschrijving slotparcours is het hooggelegen bankje verdwenen, verder perfecte route!De tweede die wij van Henk lopen en hij stijgt met stip!

aantal kilometer in de beschrijving

Karin Bijker, 05-05-2002

Beste Henk, Twee weken geleden de wandeling Sijsjesberg gelopen met ons drieen. Alle lof, het pad komt nauwelijks op verharde paden en doet allerlei onverwachte plekjes aan. Het enige dat wij graag regelmatig in de beschrijving opgenomen hadden gezien is het op dat moment aantal afgelegde kilometers. Op die manier is het beter in te schatten hoe lang de wandeling nog duurt.

Willeke&Rene, 14-04-2002

Zelden hebben we zo`n mooie en afwisselende wandeling gelopen als de Sijsjesberg.Heel leuk gekozen eerst een stukje cultuur, en dan heel veel natuur. Wat we vooral erg geslaagd vonden is dat de begin- en eindroute die door Naarden-Bussum gaat zoveel mogelijk door parkjes i.p.v. gewoon door de straten leidt. Een goede zet.We wandelen al vele jaren, maar wat ons steeds meer tegen gaat staan is dat de meeste routes slecht/onduidelijk beschreven zijn. Vaak wordt gekozen voor de makkelijkste weg(langs de weg lopen i.p.v. een alternatieve route door een naast gelegen bos, LAW). Of ze zijn te bekend en dus te druk. Maar deze was echt af. Onze complimenten Wij vonden de wandeling heel goed beschreven en heel duidelijk, alleen op het punt waar je van de vestingwallen afkomt hebben we even moeten vragen naar de "Katten", maar er lopen ook zoveel alternatieve paadjes overheen dat we Henk dit niet kwalijk nemen. We hadden hierdoor zelfs nog een leuke ontmoeting met een mede Westie-eigenaar. Ja, ook onze twee Westies hebben genoten van deze tocht. Wij hebben de normale variant gelopen. Doordat we op ons gemak Naarden hebben bekeken ( leuk stadje) haalden we de lange variant niet. Maar we lopen deze schitterende tocht zeker nog een keer en dan helemaal. Als je meer wandelingen hebt beschreven houden we ons in ieder geval aanbevolen. Nog een opmerking in het algemeen, het viel ons op hoeveel huizen er in het Gooi in het bos staan. En niet van die kleintjes. Kennelijk wil iedereen in het bos wonen. Maar als dit zo doorgaat is dit straks gewoon een hele dure Vinex- lokatie.

Sijsjesberg wandeling

Koos Witteman, 30-03-2002

We hebben de lange variant gelopen van de Sijsjesberg wandeling. Twee marginale opmerkingen onzerzijds. Het mooie landgoed “Graeve-State’ heet volgens ons ‘Graeve-Veldt’. Even voorbij ‘Bosch en Hei’ is beschreven ‘Deze weg komt uit bij een drukke weg met aan de overkant een wit, vrijstaand huisje. Loop naar de overkant en ga het graspad in achter dat huisje.’ Wij troffen achter het huisje alleen een bospad en dat bleek het bedoelde pad te zijn. Een meer belangrijke opmerking betreft de beschrijving van de normale variant (vanaf punt B). Er staat ‘Volg van hier af tot nader order de pijltjes wandeling …’ Het ‘nader order’ komt niet meer voor in de beschrijving. Wel volgt een beschrijving van de route die afwijkt van de paaltjes route tot wandelpaaltje nummer 29. Gekozen moet dus worden uit de paaltjes route of de beschreven route. De één doet niet onder voor de ander. Al met al een aan te bevelen prachtige door Henk Swart goed beschreven wandeling.

Pittig stukje

Belinda & Henk, 03-02-2002

Een leuke afwisselende wandeling over de vesting wallen,over dijken door bossen, heide en parkjes. Let wel op dat de Hoofdstraat in werkelijk de Marktstraat heet, de route wat zoeken is over de hei en het genoemde hek met gele stip is vervangen door een nieuw hek met wel een geel bordje erop. Al met al erg geslaagd en aan te bevelen. Bedankt Henk Swart voor de leuke route.

Geef reactie

Wandelen met je smartphone!

Recente reacties

Geen reacties bij deze wandeling in de afgelopen 3 maanden.

In de buurt

Toon in de buurt

Gratis nieuwsbrief

Ontvang één keer per maand wandelinspiratie van WandelZoekpagina

tip

Ontdek Nederland met meer dan 3000 wandelroutes

• Op de website en in de app WandelZapp
  • Natuur-, stads- en GPS wandelingen
  • Uitgebreide routebeschrijvingen
  • GPS tracks
  • Wandelkaarten
Wandelzoekpagina maakt gebruik van cookies om de website te optimaliseren