Cookies

Wandelzoekpagina gebruikt verschillende soorten cookies.
Accepteer de cookies.

accepteer Social media
Facebook, Twitter en andere sociale media sites willen - voor een goede werking - weten wie je bent.

accepteer Statistieken
Wandelzoekpagina houdt met Google Analytics anoniem statistieken bij van bezoekers om de website continu te kunnen verbeteren.

accepteer Advertenties
Google toont je automatisch advertenties die - volgens Google - passen bij je surfgedrag uit het verleden.

Noodzakelijke cookies
Enkele cookies zijn noodzakelijk voor een goede werking van Wandelzoekpagina en kunnen niet uitgezet worden.

Bewaar

NS wandeling Grebbelinie

In de loop van de jaren zijn er NS-wandeltochten bijgekomen, maar ook (geruisloos) verdwenen. Een regelmaat die niet altijd afgedwongen werd door de asfaltering van het landschap. De afgedankte wandelingen zijn vaak nog prima te lopen. Ze hebben dan ook een plek gevonden op Wandelzoekpagina.

De routebeschrijving is niet altijd meer kloppend: de markering wordt niet meer onderhouden en herkenbare punten zijn wellicht verdwenen. Ook de informatie over bus en trein, openingstijden van horeca en adressen van organisaties kloppen wellicht niet meer. De beschrijving is namelijk letterlijk overgenomen.

Wandelzoekpagina, Wandelnet noch NS zijn verantwoordelijk voor de juistheid van de routebeschrijving.

Veel wandelplezier.

25 reacties
Voordat u gaat wandelen ...

Inleiding
Het Wandelplatform-LAW heeft in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen een serie wandeltochten van station naar station samengesteld. Deze NS-wandeltochten volgen meestal een gedeelte van een Lange-Afstand-Wandelpad (LAW). De wandeltocht Grebbelinie volgt een deel van het streekpad Utrecht (streekpad 13, een route van 163 km door de provincie Utrecht en de Gelderse Vallei). De rondwandeling is 20,5 km lang of 18 km als u niet langs kasteel Renswoude loopt.

Routebeschrijving
De beschrijving van de route is in kleinere stukken opgedeeld. Deze stukjes worden met geel-rode blokjes aangegeven. De tekst van de routebeschrijving wordt afgewisseld met korte achtergrondinformatie over bezienswaardigheden, cultuurhistorie, natuur en landschap. Deze informatie is rood gedrukt en wordt met nummers aangeduid. De nummers in de tekst vindt u terug op het kaartje.

Markering van de route
De route is deels gemarkeerd met geel-rode verfstrepen of stickers van het streekpad utrecht. De aan- en aflooproute zijn gemarkeerd met geel-rode stickers met een NS-logo. U treft de markeringen aan op hekken, verkeersborden, paaltjes en soms op bomen. Er is met name op die punten gemarkeerd waar twijfel over de juiste route zou kunnen ontstaan: bij of vlak na splitsingen of kruisingen. Waar routebeschrijving en markering verschillen blijft u zoveel mogelijk de markering volgen. Tussentijdse veranderingen in het terrein worden op deze manier ondervangen.

De markering is op de volgende wijze aangebracht:

De markering van de route wordt onderhouden door vrijwilligers van het Nivon.

Horeca onderweg
Na 9 km komt u langs ‘De Nieuwe Beek’ een kleine camping met buitenterras. Van 1 november-1april gesloten, verder wisselende openingstijden). Na 11,5 km ligt het gezellige café-restaurant ‘De Dennen’, van 1 oktober tot 1 april op maandag gesloten (zondag open vanaf 10.30 uur). Verder komt u op deze wandeling geen horecagelegenheden tegen. Het is dus aan te bevelen om zelf ook wat eten en drinken mee te nemen.

Openbaar vervoer tussen wandeltocht en station
Halverwege de route kunt u de wandeling afbreken door de bus bij café-restaurant ‘De Dennen’ terug te nemen naar station Veenendaal-de Klomp. Lijn 80 van Stadsvervoer Nederland stopt hier overdag 2x per uur om ’20 en ‘50 (zondag 1x per uur om ‘46).

Beschrijving van de wandeltocht

U neemt op station Veenendaal-De Klomp de uitgang richting streekbussen en taxi’s en gaat linksaf. U volgt de geel-rode markering met NS-logo. Dan rechtsaf, Stationsweg. Voorbij het tankstation steekt u via de voetgangersoversteekplaats een drukke verkeersweg over en gaat gelijk linksaf, over fietspad. Bij de verkeerslichten kruist u de hoofdweg. Na circa 100 meter bij een volgend verkeerslicht rechtsaf richting Renswoude, Renswoudseweg. U volgt het fietspad 1,5 km tot even voor de provinciegrens van Utrecht. Hier gaat u rechtsaf (bij paaltje 7), een fietspad over de kade (Dijkje) en volgt u de geel-rode markering van het streekpad Utrecht.

(1) Grebbelinie
De Grebbelinie werd in de 18e eeuw aangelegd als verdedigingsstelsel tussen Rhenen en Amersfoort. Ten oosten van de linie ligt de laaggelegen Gelderse Vallei die gemakkelijk onder water gezet kon worden om de vijand tegen te houden. Kaden als de Slaperdijk en de Groeperkade verdelen dit gebied in kommen, waarin het water kon worden vastgehouden. Om de kaden te verdedigen zijn er eind 18e eeuw forten aangelegd. De Grebbelinie werd na de Tweede Wereldoorlog buiten gebruik gesteld. Gevolg was dat forten, kaden, sluizen en dammen in verval raakten. Inmiddels heeft Staatsbosbeheer -in samenwerking met de stichting Menno Coehoorn- een groot deel van de linie gerestaureerd.

Na krap een kilometer komt u uit bij de Veenweg. Hier rechtdoor lopen over een asfaltweg. Na 80 meter links aanhouden, u gaat een plank over en volgt opnieuw de kade. 100 meter na een bocht naar rechts en een sluisje gaat u linksaf (naar Grand Canal). (De route loopt via Kasteel Renswoude om dan weer op de kade terug te komen. Indien u de route wilt inkorten, kunt u de kade verder vervolgen en verder lezen bij *).

(2) Kasteel Renswoude en Grand Canal
Voor de aanleg van het Grand Canal diende Versailles als voorbeeld. Het Grand Canal wordt door beuken omzoomd en vormt de zichtas vanuit huize Renswoude dat aan het eind ligt. Kasteel Renswoude is eigendom van en wordt bewoond door de familie Taets van Amerongen en is alleen op aanvraag te bezichtigen.

Na het bruggetje volgt u het pad met het Grand Canal aan uw rechterhand. Aan het einde gaat u rechtsaf en linksaf, Arnhemseweg kruisen en oprijlaan van kasteel Renswoude op. Voor de slotvijver linksaf. Rechts aanhouden en paden langs de slotvijver volgen. U komt bij het laantje naar de kerk en het dorp (Kerkpad). U gaat rechtdoor en vervolgt het pad met de slotvijver aan uw rechterhand. U komt bij de toegangsbrug van het kasteel. Hier linksaf de Kasteellaan in. U steekt de Arnhemseweg over en volgt het pad met het Grand Canal aan uw rechterhand. Aan het einde van het kanaal gaat u rechtdoor. Op de liniedijk gaat u linksaf.

(3) Werk aan de Daatselaar
Het ‘Werk aan de Daatselaar’ is aangelegd op het punt waar de Slaperdijk en de Groeperkade samenkomen. Toen het nog dienst deed als vesting waren de wallen kaal om het schootsveld vrij te houden. De route gaat dwars door het voormalige legerkamp.

* Op een kruising van dijkjes rechtdoor. Na de brug gaat u linksaf. Waar de kade eindigt verder lopen over de verharde weg. Aan het eind van deze weg gaat u rechtdoor en neemt u het paadje langs de sloot. Na een stenen bruggetje komt u weer op de kade. Aan het eind van deze kade rechtdoor, Wittenoordseweg. Na ruim 500 meter gaat u na een houten huis linksaf, een halfverharde weg. Na een paar bochten loopt u bij een boerderij met huisnummer 5 weer de kade op. Deze kade blijven volgen tot een verkeersweg, bij café-restaurant ‘De Dennen’.

(4) Werk aan de Engelaar
Voorbij de brug over de Lunterse beek ligt het ‘Werk aan de Engelaar’, in 1799 aangelegd om de sluis in de beek te beschermen. Langs de kaden zijn kleine poelen gegraven, waarlangs amfibieën als kikkers, padden en salamanders, maar ook waterminnende insecten, zoals libellen en waterjuffers zich kunnen verspreiden. Langs de randen van deze kaden worden bomen regelmatig gekapt. Door dit houthakbeheer ontstaat veel variatie in de begroeiing (dicht-open, hoog-laag), en dat levert een rijke flora en fauna op.

De verkeersweg oversteken en rechtdoor over de kade. U kruist de Lunterse beek en verderop een asfaltweg (Oude Holle Weg) en blijft steeds rechtdoor gaan. Op de volgende kruising met een asfaltweg (na ruim 1 km) gaat u linksaf (Groeperweg). De eerste weg rechtsaf nemen, Woudegge. Aan het eind linksaf, parallel aan het spoor en na circa 300 meter de weg met een bocht naar links tot het eind volgen. Dan rechtsaf en doorlopen tot P-20260. U volgt de weg met een haarspeldbocht en gaat over het spoor. Direct daarna linksaf.

(5) Emminkhuizerberg
De Emminkhuizerberg is een restant uit de ijstijd. Hier duwde het landijs de grond omhoog.

Na 300 meter links aanhouden, fietspad langs het spoor. U komt uit op een brede zandweg met fietspad, hier gaat u linksaf het spoor over. U volgt het fietspad naar rechts over de kade. Op een splitsing met links een informatiebord, rechts aanhouden. Vervolgens het pad langs het spoor nemen. Ongeveer 100 meter voor een spoorwegovergang linksaf, Dijkje.

(6) Batterij op de Schalmdijk
Hoe een fort in elkaar stak, is goed te zien bij de Batterij op de Schalmdijk. Op de aarden wal stonden de kanonnen. Daarachter lag een deel van de omgrachting. Het terre-terrein waar de troepen bivakkeerden, bevond zich op de voorgrond. De bunkers stammen uit de Tweede Wereldoorlog.

(7) Meeuwenkampje
Het Meeuwenkampje is een klein natuurreservaat met blauwgraslanden en bloemrijke veldjes met orchideeën. Deze planten gedijen hier dankzij het voedselarme kwelwater dat aan de oppervlakte komt. Het terrein is niet toegankelijk

(8) Waterkering
De verkeersweg Renswoude-de Klomp is om te bouwen tot waterkering. In betonnen steunmuren zitten gleuven waarin balken kunnen worden geschoven.

Bij een voorrangsweg gaat u rechtsaf. U komt in de provincie Gelderland. Het fietspad langs de verkeersweg 1,5 km blijven volgen. Aan het eind steekt u over en gaat linksaf, fietspad. Na 100 meter bij een verkeerslicht rechtsaf, Stationsweg. Voor het viaduct linksaf, de Stationsweg oversteken. Zo bereikt u station Veenendaal-de Klomp.

Tot slot...

Wandelplatform-LAW
Op deze wandeling heeft u kennis gemaakt met een stukje Lange-Afstand- Wandelpad (LAW). In ons land zijn ruim 40 LAW’s, in lengte variërend van 80 tot 488 km, beschreven en gemarkeerd. Alle activiteiten op het gebied van LAW’s in Nederland worden gecoördineerd door het Wandelplatform-LAW (zie ook www.wandelnet.nl). Bovendien behartigt het platform de belangen van alle recreatieve wandelaars in Nederland. Binnen deze stichting werken twaalf organisaties samen. Wilt u meer informatie over LAW’s of heeft u opmerkingen over deze wandeltocht, schrijft u dan naar: Wandelplatform-LAW, Postbus 846, 3800 AV Amersfoort of slaw@wandelnet.nl.

NS-wandeltochten
De serie NS-wandeltochten bestaat uit 46 wandelingen, verspreid over Nederland, waaronder ook een aantal tweedaagse tochten. De onderstaande lijst geeft u een indruk van de mogelijkheden in de omgeving, wijzigingen voorbehouden. Meer informatie over deze en andere wandelingen vindt u in Er-op-Uit!, te koop aan een NS-loket. Via www.ns.nl kunt u de routebeschrijving ook gratis downloaden.

dagtochten Oost-Nederland beginstation lengte
Belmonte Ede-Wageningen 11/15 km
Elsterberg Rhenen 17,5 km
Stenen Tafel Arnhem 10 km
Westerbouwing Arnhem 15 km

Tweedaagse tochten Beginstation Lengte
IJsselvallei Zutphen 17 + 13 km

uitgave augustus 2007
Wandelzoekpagina maakt gebruik van cookies om de website te optimaliseren